|
Convooidetails
» exacte locatie
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als dit vijf dagen lang in convooi
varen. Ik weet niet goed waar precies te beginnen, maar het doet me
het meest denken aan een reality tv programma zoals Big Brother.
Verzamel twintig jachten en geef ze de opdracht vijf dagen vlak bij
elkaar te blijven varen. Want er is werkelijk van alles gebeurd en
iedereen was er zo druk mee dat er nauwelijks tijd meer was om bang te
zijn voor piraten.
Op de tweede dag brak het moment aan waarop ik me realiseerde dat dit
meer zou worden dan gewoon met een groepje boten bij elkaar varen. Ik
zat net even ontspannen om me heen te kijken toen ik ineens de woorden
"Fuck off" uit mijn marifoon hoorde komen! Ik dacht, wat krijgen we
nou? Twee groepsleiders hadden ruzie gekregen over wie nou in de
juiste positie voer met zijn groep. Ik heb toen geprobeerd zo
begripvol mogelijk met beide partijen te praten en de zaak opgelost.
Er werd netjes sorry gezegd, en dat was mooi, maar het incident zette
wel de toon voor de hele rest van de tocht.
Doorlopend bleef de positionering een probleem. Zo was er een
catamaran die eigenlijk het liefst niet overstag ging en daardoor
midden in de nacht dwars door de groep heen dreigde te zeilen.
Regelmatig vielen er mensen in slaap en begon hun koers een eigen
leven te leiden. Het was daarbij erg handig dat verschillende mensen
radar aan boord hadden en op de marifoon kwam het ene na het andere
rapport binnen van waar de stuurloze boot nu weer op af ging. Een
ander incident werd veroorzaakt door iemand die in het donker zijn
koers 180 graden verlegde om zijn grootzeil te hijsen. Dit werd niet
aangekondigd en daardoor botste hij op een haartje na frontaal tegen
een van zijn achterliggers op. De achterliggers raakten daardoor
helemaal panisch en wilden vervolgens geen enkele boot meer dichter
dan een kilometer bij hen in de buurt. Dat was natuurlijk ook weer
niet de bedoeling.
Op de ochtend van de derde dag werden we benaderd door snelle, kleine
boten zoals de piraten ook in gebruik hebben. Dat was een mooie
gelegenheid om onze verdedigingsformatie te oefenen. De voorste groep
gaat hierbij stil liggen en de andere drie groepen komen zo snel
mogelijk op de voorste groep toegevaren om daarna heel dicht bij
elkaar de snelheid weer te hervatten. Al gauw bleek dat er een
langzamere boot in de achterste groep zat en die werd keihard in de
steek gelaten door zijn snellere groepsgenoten. Die eenzame boot ver
achterop zag er erg zielig uit. Daarna hebben we besloten hem te
verplaatsen naar de voorste groep. De zogenaamde piraten scheurden
tijdens de oefening kris kras tussen ons door. Een beter oefening
hadden we niet kunnen wensen. Uiteraard bleken het gewoon
nieuwsgierige vissers te zijn en gebeurde er niets.
Later op de derde dag kreeg een van de boten motorpech. En dit was met
30 ton meteen de zwaarste boot van de groep. Gelukkig bood zich al
snel een van de andere grote boten aan om te slepen en kon net voor
het donker de sleeptros worden aangelegd. In dit proces moest ik
allerlei beslissingen nemen zoals hoe snel het convooi door moest
varen terwijl de twee boten steeds verder achterop raakten. In de
groep heeft men geen eindeloos geduld maar ik wil wel dat niemand
teveel afstand tot de groep krijgt. Daarna moest er weer een plek
worden gevonden voor de sleepcombinatie waardoor ook andere boten weer
moesten verplaatsen. Enzovoort, enzovoort. Het is vaak niet makkelijk
om te bepalen wat de juiste beslissing is en je moet ook niet de pech
hebben dat er teveel problemen tegelijk ontstaan.
De enige manier van communiceren in een convooi was via de marifoon.
We hadden hiervoor drie kanalen benoemd. Het kanaal voor korte
mededelingen en oproepen was 67. Voor langere discussies of prive
gesprekken kon men doorschakelen naar 68 of 69 afhankelijk van de
beschikbaarheid. Uiteraard was hier niet veel prive aan, want in
sappige situaties schakelde de hele vloot uiteraard mee naar 68 of 69.
Daarnaast hadden boten ook onderling geheime kanalen die ze stiekem
per email overeenkwamen om af en toe openlijk alle toestanden te
bespreken. Alle boten hadden een codenaam gekregen, samengesteld uit
de groepsnaam en de positie van de boot in de groep. Als leider van
het geheel was ik 'Alpha 1'. Het nut van deze codenamen is dat je in
het marifoonverkeer meteen weet waar de boten zich bevinden die elkaar
oproepen. De hoeveelheid communicatie die nodig was varieerde enorm
tussen de verschillende boten. Iemand hield hier zelfs statistieken
van bij. De stilste boot heeft bijvoorbeeld een aaneengesloten periode
van drie dagen niets gezegd. De luidruchtigste is nooit langer dan
twintig minuten stil geweest!
Ik heb geprobeerd alle spanningen in het convooi zo goed mogelijk te
beteugelen en te zorgen dat iedereen tevreden bleef. Mijn doel was
immers om met twintig boten te vertrekken en ook met twintig boten
weer aan te komen. En dat is gelukt. Na iets meer dan vijf etmalen
voeren we de haven van Aden binnen. Hafskip voorop en alle boten in
lange sliert achter ons aan. Dat was echt een geweldig moment.
Al reeds na mijn eindspeech op de marifoon als ook toen het anker
eenmaal lag heb ik een bijna eindeloze stroom van complimenten
gekregen over de manier waarop ik de diverse situaties had opgelost.
Dat was natuurlijk ontzettend leuk om te horen. Ik wist soms ook niet
zo goed wat te zeggen, want ik had er vooraf geen idee van dat ik een
taak als dit goed zou kunnen uitvoeren. Toen iedereen de volgende
avond weer uitgerust was hebben we met ons allen gebarbequed op de
kant (let op de camouflage van de bierblikjes in dit strenge
moslimland). Dat was erg gezellig. En alsof al die lovende woorden nog
niet genoeg waren, had men unaniem besloten mij het geld dat iedereen
nog van mij tegoed had te laten houden als dank voor mijn inzet en dat
was geen kinderachtig totaalbedrag. Nog steeds als ik eraan terugdenk
sta ik er versteld van dat ik zoveel mensen blij heb kunnen maken. Dit
is iets dat ik nog nooit eerder heb meegemaakt en niet snel zal
vergeten.
|
|
Veilig in Aden
» exacte locatie
Gistermiddag zijn alle twintig boten in het convooi in een lange sliert allemaal achter Hafskip aan veilig de haven van Aden binnengelopen. Meer details volgen.
|
|
Golf van Aden
» exacte locatie
"Delta Three, Delta Three, this is Delta Leader. Please come in." kgggg "Delta Leader, this is Delta three" kggg "Delta Three, please increase speed over ground to 4.8 knots." kggg "4.8 knots, affirmative" kg "Delta Leader standing by". Dit is het type gesprekken op de marifoon waar ik er de afgelopen vierentwintig uur tientallen van heb gehoord en aan meegedaan. Het convooi waar ik dus nu al tijden mee bezig ben is daadwerkelijk van de grond gekomen. Na uren overleg en vele helpende handen zijn we gisterochtend met twintig boten uit Salalah vertrokken. En het is het waard geweest, want tot nu toe loopt het gebeuren op rolletjes. We varen met vier groepen van vijf in een diamantvormige formatie. Voor de nacht hadden we iedereen voor de veiligheid gevraagd alleen verlichting op dekniveau aan te doen. Dat betekent een rood licht naar bakboord schijnend, groen naar stuurboord en wit naar achteren. Toen het eenmaal donker was zag de verzameling lampjes van vier keurig geordende groepen er echt prachtig uit. De coalitietroepen in de omgeving zijn volledig op de hoogte van onze aanwezigheid en plannen. Vier keer per dag worden we geacht onze positief te rapporteren aan hen en we doen dit uiteraard stipt. Vanochtend kwam "Coalition Helicopter H3" om ons heen cirkelen en meldde dat de coalitietroepen de omgeving bewaken en klaar staan mochten we assistentie nodig hebben. Zonder twijfel gaf dat iedereen in de groep een goed gevoel. We gaan gewoon zo door. Er worden al plannen gemaakt voor een enorm barbequefestijn in Aden.
|
|
Hoezo gevaarlijk?
» exacte locatie
De volgende uitspraak heb ik tientallen malen gehoord van medezeilers:
De kans is groter dat je thuis een auto-ongeluk krijgt, dan dat je
hier door piraten ontvoerd wordt. Eergisteren hebben we een auto
gehuurd om de omgeving te verkennen en sindsdien verrmoed ik dat deze
uitspraak daadwerkelijk waar kan zijn. Dit gebied is een grote, dorre
woestijn doorsneden door brede, weinig gebruikte wegen waar kamelen
langs grazen. Het landschap doet me het meest denken aan de beelden
die we van Irak op televisie te zien krijgen, maar dan zonder het
oorlogsgeweld. Autorijden hier is niet moeilijk. In ieder geval een
heel stuk eenvoudiger dan de avonturen in de Thaise verkeerschaos een
paar weken geleden. Ik was daarom ook zeer verbaasd toen iemand op de
uiterste linkerbaan van een rotonde ineens besloot toch af te slaan en
zo de zijkant van onze auto inreed. We hadden een redelijke snelheid,
maar toch was de klap vrij beschaafd en niemand raakte gewond. De
schade daarentegen was aanzienlijk. Alle panelen aan de linkerkant van
onze auto waren gedeukt en gekrast.
De andere bestuurder was een Omani in een groene jurk die in het
Arabisch tegen mij begon te praten. Daar begreep ik natuurlijk niets
van. Ik had gelukkig mijn telefoon bij me en kon Mohammed bellen.
Mohammed is degene die hier in de haven alles voor de jachten
verzorgd. Hij loopt zelf in een witte jurk. Na een klein half uurtje
was hij er om de zaak af te handelen. De procedure liep alsvolgt.
Eerst gaven ze elkaar vriendelijk een hand en een klopje op de
schouders. Daarna praten ze over de situatie. Toen begon Mohammed de
ander uit te lachen omdat duidelijk was dat hij fout zat. Daarna
gingen ze tegen elkaar schreeuwen en werd de politie erbij gehaald.
Met de politie erbij werd er nog meer geschreeuwd. Overigens werd mij
als bestuurder geen enkele vraag gesteld. Na een tijdje was het ook de
politie duidelijk wie schuldig was en reden we met ons allen achter
elkaar aan naar de garage. Daar werd afgesproken welke schade
gerepareerd zou gaan worden. De politie bleef ook hier bij om te
zorgen dat er geen nieuw conflict ontstond. De kosten van het geheel
kwamen op ongeveer 60 euro. Nou, ik weet zeker dat deze reparatie in
Nederland het tienvoudige zou hebben gekost. Toen bleek dat de
bestuurder van de andere auto geen geld had. Uiteindelijk heeft
Mohammed toen slechts 40 euro van hem gevraagd en de rest er zelf
bijgelegd. Het gebeuren eindigde met dat ze elkaar een kusje op de
wang gaven en vertrokken.
Dat was wel even spectaculair, maar verder is hier niet veel te
beleven. Niet dat dat uitmaakt, want ik ben ineens erg druk geworden.
Het convooi dat ik al sinds Thailand bij elkaar heb verzameld begint
langzaam te arriveren in Salalah. Elf van de negentien boten zijn nu
binnen. Het enige probleem is dat de convooiguru die ik geregeld had
vast zit met tegenwind in de Rode Zee en het niet meer gaat redden om
hier op tijd te zijn. Gevolg is dat ik nu ineens convooileider van de
hele groep ben geworden. Deze reis begint vreemde vormen aan te
nemen...
|
|
Salalah
» exacte locatie
Met nog een klein etmaal voor de boeg is het een geruststelling om de
kust van Oman in zicht te krijgen en tegelijkertijd een schip van de
Omaanse marine achter ons langs te zien kruisen. De wind, die ons al
een week lang zonder happeren over de Arabische Zee duwt, stopt op dat
moment ook met waaien. We starten de motor en voeren het toerental
fors op om voor het donker de volgende dag aan te kunnen komen. Dit is
geen plek om rond te blijven dobberen onder het motto van sportief
zeilen.
De volgende dag lopen we inderdaad vlak voor het donker de haven van
Salalah binnen. Nadat het anker gevallen is, trekken we met een
voldaan gevoel een koud biertje open. De eerste etappe zit er op.
Misschien objectief gezien niet de meest riskante etappe, maar echt
ontspannen is het niet om twee weken lang in je eentje rond te varen
op een lap water waar je met heel veel pech een piraat kan tegenkomen.
De stad Salalah hebben we nog niet gezien. We zijn tot nu toe alleen
op het haventerrein geweest. We liggen in een moderne containerhaven
waar ze ergens in een hoekje een klein ankerplekje voor jachten hebben
gemaakt. Een vreemde plek om met je boot te liggen, maar het is weer
eens wat anders dan palmbomen en stranden. Om ons heen liggen een stuk
of vijftien boten die zich allemaal voorbereiden op de tocht naar Aden
door de zogenaamde 'Pirate Alley'.
Het hoofddoel op dit moment is om met een zo groot mogelijke groep in
convooi naar Aden te varen. Ondertussen heb ik, sinds ik daar in
Thailand mee gestart ben, ongeveer twintig boten verzameld die dit
idee steunen. Het grootste deel daarvan is nu op zee en arriveert hier
de komende week. Het is de bedoeling om over anderhalve week met de
hele groep te vertrekken.
|
|
|
|
|
|