Oman  

Convooidetails
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als dit vijf dagen lang in convooi varen. Ik weet niet goed waar precies te beginnen, maar het doet me het meest denken aan een reality tv programma zoals Big Brother. Verzamel twintig jachten en geef ze de opdracht vijf dagen vlak bij elkaar te blijven varen. Want er is werkelijk van alles gebeurd en iedereen was er zo druk mee dat er nauwelijks tijd meer was om bang te zijn voor piraten.

Op de tweede dag brak het moment aan waarop ik me realiseerde dat dit meer zou worden dan gewoon met een groepje boten bij elkaar varen. Ik zat net even ontspannen om me heen te kijken toen ik ineens de woorden "Fuck off" uit mijn marifoon hoorde komen! Ik dacht, wat krijgen we nou? Twee groepsleiders hadden ruzie gekregen over wie nou in de juiste positie voer met zijn groep. Ik heb toen geprobeerd zo begripvol mogelijk met beide partijen te praten en de zaak opgelost. Er werd netjes sorry gezegd, en dat was mooi, maar het incident zette wel de toon voor de hele rest van de tocht.

Doorlopend bleef de positionering een probleem. Zo was er een catamaran die eigenlijk het liefst niet overstag ging en daardoor midden in de nacht dwars door de groep heen dreigde te zeilen. Regelmatig vielen er mensen in slaap en begon hun koers een eigen leven te leiden. Het was daarbij erg handig dat verschillende mensen radar aan boord hadden en op de marifoon kwam het ene na het andere rapport binnen van waar de stuurloze boot nu weer op af ging. Een ander incident werd veroorzaakt door iemand die in het donker zijn koers 180 graden verlegde om zijn grootzeil te hijsen. Dit werd niet aangekondigd en daardoor botste hij op een haartje na frontaal tegen een van zijn achterliggers op. De achterliggers raakten daardoor helemaal panisch en wilden vervolgens geen enkele boot meer dichter dan een kilometer bij hen in de buurt. Dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Op de ochtend van de derde dag werden we benaderd door snelle, kleine boten zoals de piraten ook in gebruik hebben. Dat was een mooie gelegenheid om onze verdedigingsformatie te oefenen. De voorste groep gaat hierbij stil liggen en de andere drie groepen komen zo snel mogelijk op de voorste groep toegevaren om daarna heel dicht bij elkaar de snelheid weer te hervatten. Al gauw bleek dat er een langzamere boot in de achterste groep zat en die werd keihard in de steek gelaten door zijn snellere groepsgenoten. Die eenzame boot ver achterop zag er erg zielig uit. Daarna hebben we besloten hem te verplaatsen naar de voorste groep. De zogenaamde piraten scheurden tijdens de oefening kris kras tussen ons door. Een beter oefening hadden we niet kunnen wensen. Uiteraard bleken het gewoon nieuwsgierige vissers te zijn en gebeurde er niets.

Later op de derde dag kreeg een van de boten motorpech. En dit was met 30 ton meteen de zwaarste boot van de groep. Gelukkig bood zich al snel een van de andere grote boten aan om te slepen en kon net voor het donker de sleeptros worden aangelegd. In dit proces moest ik allerlei beslissingen nemen zoals hoe snel het convooi door moest varen terwijl de twee boten steeds verder achterop raakten. In de groep heeft men geen eindeloos geduld maar ik wil wel dat niemand teveel afstand tot de groep krijgt. Daarna moest er weer een plek worden gevonden voor de sleepcombinatie waardoor ook andere boten weer moesten verplaatsen. Enzovoort, enzovoort. Het is vaak niet makkelijk om te bepalen wat de juiste beslissing is en je moet ook niet de pech hebben dat er teveel problemen tegelijk ontstaan.

De enige manier van communiceren in een convooi was via de marifoon. We hadden hiervoor drie kanalen benoemd. Het kanaal voor korte mededelingen en oproepen was 67. Voor langere discussies of prive gesprekken kon men doorschakelen naar 68 of 69 afhankelijk van de beschikbaarheid. Uiteraard was hier niet veel prive aan, want in sappige situaties schakelde de hele vloot uiteraard mee naar 68 of 69. Daarnaast hadden boten ook onderling geheime kanalen die ze stiekem per email overeenkwamen om af en toe openlijk alle toestanden te bespreken. Alle boten hadden een codenaam gekregen, samengesteld uit de groepsnaam en de positie van de boot in de groep. Als leider van het geheel was ik 'Alpha 1'. Het nut van deze codenamen is dat je in het marifoonverkeer meteen weet waar de boten zich bevinden die elkaar oproepen. De hoeveelheid communicatie die nodig was varieerde enorm tussen de verschillende boten. Iemand hield hier zelfs statistieken van bij. De stilste boot heeft bijvoorbeeld een aaneengesloten periode van drie dagen niets gezegd. De luidruchtigste is nooit langer dan twintig minuten stil geweest!

Ik heb geprobeerd alle spanningen in het convooi zo goed mogelijk te beteugelen en te zorgen dat iedereen tevreden bleef. Mijn doel was immers om met twintig boten te vertrekken en ook met twintig boten weer aan te komen. En dat is gelukt. Na iets meer dan vijf etmalen voeren we de haven van Aden binnen. Hafskip voorop en alle boten in lange sliert achter ons aan. Dat was echt een geweldig moment.

Al reeds na mijn eindspeech op de marifoon als ook toen het anker eenmaal lag heb ik een bijna eindeloze stroom van complimenten gekregen over de manier waarop ik de diverse situaties had opgelost. Dat was natuurlijk ontzettend leuk om te horen. Ik wist soms ook niet zo goed wat te zeggen, want ik had er vooraf geen idee van dat ik een taak als dit goed zou kunnen uitvoeren. Toen iedereen de volgende avond weer uitgerust was hebben we met ons allen gebarbequed op de kant (let op de camouflage van de bierblikjes in dit strenge moslimland). Dat was erg gezellig. En alsof al die lovende woorden nog niet genoeg waren, had men unaniem besloten mij het geld dat iedereen nog van mij tegoed had te laten houden als dank voor mijn inzet en dat was geen kinderachtig totaalbedrag. Nog steeds als ik eraan terugdenk sta ik er versteld van dat ik zoveel mensen blij heb kunnen maken. Dit is iets dat ik nog nooit eerder heb meegemaakt en niet snel zal vergeten.



Convooidetails Convooidetails Convooidetails
Convooidetails
1 reactie
Joost, 12/3/2010, 21:33

Veilig in Aden
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Gistermiddag zijn alle twintig boten in het convooi in een lange sliert allemaal achter Hafskip aan veilig de haven van Aden binnengelopen. Meer details volgen.
7 reacties
Joost, 10/3/2010, 22:22

Golf van Aden
» exacte locatie
Print dit verhaaltje "Delta Three, Delta Three, this is Delta Leader. Please come in." kgggg "Delta Leader, this is Delta three" kggg "Delta Three, please increase speed over ground to 4.8 knots." kggg "4.8 knots, affirmative" kg "Delta Leader standing by". Dit is het type gesprekken op de marifoon waar ik er de afgelopen vierentwintig uur tientallen van heb gehoord en aan meegedaan. Het convooi waar ik dus nu al tijden mee bezig ben is daadwerkelijk van de grond gekomen. Na uren overleg en vele helpende handen zijn we gisterochtend met twintig boten uit Salalah vertrokken. En het is het waard geweest, want tot nu toe loopt het gebeuren op rolletjes. We varen met vier groepen van vijf in een diamantvormige formatie. Voor de nacht hadden we iedereen voor de veiligheid gevraagd alleen verlichting op dekniveau aan te doen. Dat betekent een rood licht naar bakboord schijnend, groen naar stuurboord en wit naar achteren. Toen het eenmaal donker was zag de verzameling lampjes van vier keurig geordende groepen er echt prachtig uit. De coalitietroepen in de omgeving zijn volledig op de hoogte van onze aanwezigheid en plannen. Vier keer per dag worden we geacht onze positief te rapporteren aan hen en we doen dit uiteraard stipt. Vanochtend kwam "Coalition Helicopter H3" om ons heen cirkelen en meldde dat de coalitietroepen de omgeving bewaken en klaar staan mochten we assistentie nodig hebben. Zonder twijfel gaf dat iedereen in de groep een goed gevoel. We gaan gewoon zo door. Er worden al plannen gemaakt voor een enorm barbequefestijn in Aden.

Golf van Aden
3 reacties
Joost, 5/3/2010, 07:11

Hoezo gevaarlijk?
» exacte locatie
Print dit verhaaltje De volgende uitspraak heb ik tientallen malen gehoord van medezeilers: De kans is groter dat je thuis een auto-ongeluk krijgt, dan dat je hier door piraten ontvoerd wordt. Eergisteren hebben we een auto gehuurd om de omgeving te verkennen en sindsdien verrmoed ik dat deze uitspraak daadwerkelijk waar kan zijn. Dit gebied is een grote, dorre woestijn doorsneden door brede, weinig gebruikte wegen waar kamelen langs grazen. Het landschap doet me het meest denken aan de beelden die we van Irak op televisie te zien krijgen, maar dan zonder het oorlogsgeweld. Autorijden hier is niet moeilijk. In ieder geval een heel stuk eenvoudiger dan de avonturen in de Thaise verkeerschaos een paar weken geleden. Ik was daarom ook zeer verbaasd toen iemand op de uiterste linkerbaan van een rotonde ineens besloot toch af te slaan en zo de zijkant van onze auto inreed. We hadden een redelijke snelheid, maar toch was de klap vrij beschaafd en niemand raakte gewond. De schade daarentegen was aanzienlijk. Alle panelen aan de linkerkant van onze auto waren gedeukt en gekrast.

De andere bestuurder was een Omani in een groene jurk die in het Arabisch tegen mij begon te praten. Daar begreep ik natuurlijk niets van. Ik had gelukkig mijn telefoon bij me en kon Mohammed bellen. Mohammed is degene die hier in de haven alles voor de jachten verzorgd. Hij loopt zelf in een witte jurk. Na een klein half uurtje was hij er om de zaak af te handelen. De procedure liep alsvolgt. Eerst gaven ze elkaar vriendelijk een hand en een klopje op de schouders. Daarna praten ze over de situatie. Toen begon Mohammed de ander uit te lachen omdat duidelijk was dat hij fout zat. Daarna gingen ze tegen elkaar schreeuwen en werd de politie erbij gehaald. Met de politie erbij werd er nog meer geschreeuwd. Overigens werd mij als bestuurder geen enkele vraag gesteld. Na een tijdje was het ook de politie duidelijk wie schuldig was en reden we met ons allen achter elkaar aan naar de garage. Daar werd afgesproken welke schade gerepareerd zou gaan worden. De politie bleef ook hier bij om te zorgen dat er geen nieuw conflict ontstond. De kosten van het geheel kwamen op ongeveer 60 euro. Nou, ik weet zeker dat deze reparatie in Nederland het tienvoudige zou hebben gekost. Toen bleek dat de bestuurder van de andere auto geen geld had. Uiteindelijk heeft Mohammed toen slechts 40 euro van hem gevraagd en de rest er zelf bijgelegd. Het gebeuren eindigde met dat ze elkaar een kusje op de wang gaven en vertrokken.

Dat was wel even spectaculair, maar verder is hier niet veel te beleven. Niet dat dat uitmaakt, want ik ben ineens erg druk geworden. Het convooi dat ik al sinds Thailand bij elkaar heb verzameld begint langzaam te arriveren in Salalah. Elf van de negentien boten zijn nu binnen. Het enige probleem is dat de convooiguru die ik geregeld had vast zit met tegenwind in de Rode Zee en het niet meer gaat redden om hier op tijd te zijn. Gevolg is dat ik nu ineens convooileider van de hele groep ben geworden. Deze reis begint vreemde vormen aan te nemen...

Hoezo gevaarlijk? Hoezo gevaarlijk? Hoezo gevaarlijk?
Hoezo gevaarlijk? Hoezo gevaarlijk? Hoezo gevaarlijk?
Hoezo gevaarlijk? Hoezo gevaarlijk?
1 reacties
Joost, 25/2/2010, 20:00

Salalah
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Met nog een klein etmaal voor de boeg is het een geruststelling om de kust van Oman in zicht te krijgen en tegelijkertijd een schip van de Omaanse marine achter ons langs te zien kruisen. De wind, die ons al een week lang zonder happeren over de Arabische Zee duwt, stopt op dat moment ook met waaien. We starten de motor en voeren het toerental fors op om voor het donker de volgende dag aan te kunnen komen. Dit is geen plek om rond te blijven dobberen onder het motto van sportief zeilen.

De volgende dag lopen we inderdaad vlak voor het donker de haven van Salalah binnen. Nadat het anker gevallen is, trekken we met een voldaan gevoel een koud biertje open. De eerste etappe zit er op. Misschien objectief gezien niet de meest riskante etappe, maar echt ontspannen is het niet om twee weken lang in je eentje rond te varen op een lap water waar je met heel veel pech een piraat kan tegenkomen.

De stad Salalah hebben we nog niet gezien. We zijn tot nu toe alleen op het haventerrein geweest. We liggen in een moderne containerhaven waar ze ergens in een hoekje een klein ankerplekje voor jachten hebben gemaakt. Een vreemde plek om met je boot te liggen, maar het is weer eens wat anders dan palmbomen en stranden. Om ons heen liggen een stuk of vijftien boten die zich allemaal voorbereiden op de tocht naar Aden door de zogenaamde 'Pirate Alley'.

Het hoofddoel op dit moment is om met een zo groot mogelijke groep in convooi naar Aden te varen. Ondertussen heb ik, sinds ik daar in Thailand mee gestart ben, ongeveer twintig boten verzameld die dit idee steunen. Het grootste deel daarvan is nu op zee en arriveert hier de komende week. Het is de bedoeling om over anderhalve week met de hele groep te vertrekken.

Salalah Salalah
3 reacties
Joost, 21/2/2010, 23:50

 footer