New Zealand

Traag maar comfortabel
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We hebben de afgelopen dagen niet zo heel veel voortgang gemaakt. De windkracht viel tegen en we moesten ook een beetje de verkeerde kant op sturen om niet nog minder wind te krijgen. Het was wel erg comfortabel met nauwelijks golven en iedere dag mooi weer zonder regen. Sinds gisteravond zitten we dan wel weer echt in de passaat. We werden welkomgeheten door een paar squalletjes (windbuien) die typisch zijn voor de tropen. Halsoverkop moesten we een tweede voorzeil laten zakken omdat het veel te hard ging en deze belandde half in het water, maar dat was niet echt een probleem. De temperatuur is ook heel redelijk aan het worden. Overdag lange broek en t-shirt, �s nachts geen mayo meer maar nog wel een zeiljas en muts. Bij vertrek was het zelfs met alles aan dat we hadden nog te koud om buiten te zitten gedurende de nacht. We verwachten nu aanstaande zaterdag aan te komen. Net op tijd voor mijn broertje die zondag landt.
Joost, 3/6/2008, 18:00

Het betere zeilen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje De volgende dag was het lagedrukgebied gelukkig een andere richting op gegaan en zijn we opnieuw vertrokken. En wat een verschil. Bij onze valse start waren we maar aan het rommelen met de stuurautomaat, de zeilen, de regen, nog steeds op blote voeten lopen, zeeziek, klotsgolven en meer. Nu ging het allemaal heel soepel. Vlak buiten de haven hebben we de zeilen gezet en ze daarna niet meer aangeraakt. We zijn nu tweeeneenhalve dag aan het zeilen in echt perfekte condities. Windkracht 3-4 van achteren, minimale golven voor zover dat kan op zee en kleine wolkjes tegen een blauwe lucht. De eerste dag waren we allebei toch nog een beetje zeeziek, maar dat is nu over. We hebben vanavond pizza gebakken, we draaien onze wachten weer volgens het oude schema, lezen een boek, kortom we zitten er weer helemaal in. Het weerbericht voor de rest van de tocht ziet er goed uit en we hebben gehoord over de zender van een andere boot dat het bij 28 graden zuid eindelijk weer warm begint te worden. Dat is voor ons over twee dagen!
Joost, 31/5/2008, 03:00

Bijna weg maar toch niet
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Het is de laatste tijd stil geweest op de website, maar er was ook niet veel nieuws. Ik heb enkel en uitsluitend aan de boot geklust om hem op tijd af te krijgen. Ilse heeft mij al die tijd goed verzorgd met lekkere lunches en diners en alle niet-technische vertrekvoorbereidingen gedaan zoals proviand inslaan. Ons visum verliep 22 mei al, maar vanwege het slechte weer kregen we wat uitstel van de douane. Afgelopen zondag zag het er dan toch redelijk uit en hebben we Whangarei verlaten. We hebben afscheid genomen van onze vrienden van de Dingo en van Moet en zij hebben ons uitgezwaaid. Wanneer en of we hen nog zien blijft een verrassing. Met hen hebben we zo'n leuke tijd gehad en het is jammer weer te moeten vertrekken. Maar we hebben voor dit jaar nog een heel programma en het begint ook bar koud te worden hier in Nieuw Zeeland. In het zonnetje zijn we de rivier afgezakt en hebben we bij de douane geankerd. De volgende dag repte het weerbericht al weer van windkracht 6-7, maar we besloten toch uit te klaren en te vertrekken. De wind zou van achteren zijn en dan is die windkracht wel te doen. Eenmaal buiten viel het allemaal erg mee. We moesten eerst nog zelfs wat motoren en daarna kon er redelijk gezeild worden in variabele wind. De golven waren alleen niet geweldig en Ilse werd heel erg zeeziek. Gedurende de nacht begon de wind aan te trekken richting kracht zes en werd alles comfortabeler en zeilden we sneller. We waren blij met de beslissing om toch te vertrekken totdat we vanochtend het weerbericht zagen. De komende dagen prima, maar daarna zou mogelijk een nieuw lagedrukgebied ons pad kruisen. Moeilijk, moeilijk, want we waren net zo lekker aan het zeilen. Na te hebben gepraat met weerguru Winfried op de kortegolf hebben we besloten de gok toch maar niet te nemen. Hij adviseerde om even een dagje te wachten en te kijken wat de voorspelling doet. Niet leuk want we waren er helemaal klaar voor, maar we wilden het risico toch maar niet nemen. Ilse moet goed voor de baby blijven zorgen en als ze een paar dagen zeeziek is met weinig eten en drinken dan is dat niet goed. Dus heb ik de douane maar opgeroepen en toestemming gevraagd om weer opnieuw in te klaren. En nu liggen we dan in Opua, de plek waar we waren aangekomen in november. Het is wel lekker om weer even uit te rusten van ons eerste nachttochtje en we zijn toch weer vijftig mijl dichterbij Nieuw Caledonie. We hopen maar dat het een goede beslissing is en dat we nu niet nog heel lang hoeven te wachten. Misschien valt het allemaal mee met het laag en kunnen we toch morgen weg. Anders misschien komend weekend. Er is wel enige tijdsdruk, want mijn broer landt op 8 juni in Nieuw Caledonie en we willen hem daar liever niet laten wachten.

Joost, 27/5/2008, 10:00

I came from down-under...
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Afgelopen zaterdag vertrok ik dan met een enorme backpack vol real good Dutch stuff (nee, geen ingeslikte bolletjes, maar lekker veilig: schenkstroop, drop en Jip en Janneke- rompertjes) richting Nieuw- Zeeland. Na een paar uur door hectisch Hong- Kong te hebben gelopen zat ik opnieuw - met mijn benen in m'n nek- in het vliegtuig. Na weer 12 uur vliegen landde ik in Auckland. Zoals jullie misschien wel weten gaat er regelmatig iets mis met mij op het vliegveld=85 (Ja, ik ben idd dat meisje uit die wilde verhalen die zonder paspoort van Kaapstad naar Amsterdam is afgereisd). Maar goed, ook dit keer kwam mijn toch ietwat chaotische aard weer even boven drijven.. In het vliegtuig werd al een aantal keer aangekondigd dmv van filmpjes dat het ABSOLUUT verboden is om "bio-organic material" Nieuw- Zeeland in te voeren. Volgens de kiwi's is dit erger dan XTC. Ze zijn als de dood voor enge insecticiden, vieze wormpjes in appels, bananen e.d. op dit eiland. Logisch, want dit prachtige eiland moet blijven zoals het is. Eenmaal op het vliegveld werd het nog eens een aantal keer omgeroepen en ook dmv van borden werd aangeven: "Fine 500.000 dollar", mochten ze een complete ananas in je tas vinden. Daarnaast moest ik nog een complete vragenlijst invullen. Eenmaal bij de douane bleek dat ik =E9=E9n vraag over het hoofd had gezien. De meest onschuldige vraag van het lijstje: "Of ik de afgelopen 12 maanden in de gevangenis heb gezeten". Je begrijpt dat er even wat langer naar m'n paspoort werd gekeken=85 Daarnaast vroeg mevrouw of ik echt niets van fruit oid in mijn tas had zitten. Nee, dus. Je raadt het natuurlijk al: toen mijn rugzakje eindelijk door de r=F6ntgen ging, werd er even paniekerig gereageerd door het personeel. Mijn tas werd leeg gehaald.. En ja hoor, er werd een onschuldig Hollands appeltje uitgevist. Ik mocht uiteindelijk doorlopen, maar ik sta vast voor eeuwig op de zwarte lijst.. Het was heerlijk om Ilse aan te treffen op het vliegveld! Na bijna 2 jaar kon ik haar eindelijk weer een gigantisch lange grouphug geven, ook namens alle familieleden en vrienden in Nederland natuurlijk. En ja, ik was een van de eersten die Ilse kon feliciteren met de "kleine kiwi"( Nieuw-Zeelanders worden liefkozend 'kiwi's genoemd). En jongens, ze heeft echt een prachtbuikje! De eerste nacht hebben we doorgebracht in de heerlijke berglucht van the long white cloud. Ilse ging compleet uit haar dak toen ze zag dat ze in dit knusse huisje onbeperkt kon douchen. Dit was toch even wat anders dan een douche met muntjes zoals ze de afgelopen tijd gewend was. De afgelopen dagen hebben Ilse en ik intens genoten van elkaar en van de breathtaking omgeving van Nieuw- Zeeland. We hebben gelachen, gehuild, geliefd, geschreeuwd, geleefd, gevochten en gedronken (nee, grapje, dat laatste mogen zwangere vrouwen helaas niet meer;-). Helaas heb je sommige dingen in het leven niet in de hand en kwam er donderdag helaas een einde aan onze heerlijke dagen in Nieuw- Zeeland. Zoals Ilse het zo mooi zei: "Tja, het leven is niet altijd een doos met bonbons tenzij er ook niet zulke lekkere in horen te zitten". Mijn opa is afgelopen dinsdag overleden en ik wilde de begrafenis bijwonen. Het afscheid was zwaar, maar deze heerlijke dagen neemt niemand ons meer af! We hebben ons compleet suf genoten.. .Onze vriendschap is alleen maar sterker geworden.

I came from down-under... I came from down-under... I came from down-under...
I came from down-under...
1 reacties
Silvia, 4/5/2008, 04:00

En we drijven weer!
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Afgelopen maandag kwam Ilse's beste vriendin Silvia aan in Auckland om ons te bezoeken. Alleen omdat de boot op de kant weinig aantrekkelijks te bieden heeft was het plan dat Ilse en Silvia eerst een weekje zouden rondtrekken met de auto. In die tijd zou de boot het water in gaan en kon ik proberen alles zeilklaar te krijgen zodat we de tweede week ook nog wat zouden kunnen zeilen met ons drieen. Dus sinds maandag was ik alleen op de boot. Niet heel gek, want een boot met zoveel troep is eigenlijk geen plek voor een zwangere vrouw. En ik kon nog meer gereedschap uitgestald laten dan wat ik normaal al deed. Alles liep volgens plan totdat ik telefoon van Ilse kreeg dat Silvia plotseling voortijdig terug moest keren naar haar familie. Ilse zou haar op het vliegveld uitzwaaien en dan terug naar de boot komen zo rond de tewaterlating. Het kan soms heel anders lopen dan verwacht. Toen de boot in het water lag was Ilse er nog niet, maar gelukkig kon Martin van de Dingo me helpen de boot naar de haven te varen. Als we bij de werf te lang aan de steiger zouden blijven liggen zouden we vast komen te zitten met laag water. In de haven hebben we eerst nog een showtje weggegeven door op de stroming over dwars tegen de palen aan te drijven, maar daarna lagen we toch goed tussen de palen. Ondertussen was Ilse ook net aangekomen. Toen we net Ilse's reisspullen in de boot hadden gezet en de bijboot weer in wilden stappen bleek deze ineens twintig meter verderop te drijven. Oeps, niet vastgelegd. We zijn er echt even helemaal uit. Kleren uitgetrokken en in het donker de rivier ingesprongen om dat bootje maar weer op te halen. Daarna hebben we samen met Dingo friet met mayonaise gehaald bij de Chinees en de bitterballen (made in NZ volgens NL recept) gefrituurd die Ilse op de terugweg uit Auckland in een Nederlandse winkel had gekocht. Zonder ons bezoek was er ook ineens geen haast meer om de boot in een paar dagen zeilklaar te krijgen. Maar het leven op het water is wel weer helemaal fantastisch. Vanochtend werden we wakker met een leuk zonnetje en blauwe lucht. De boot wiegde langzaam heen en weer. Dat doet een boot altijd, maar nu we zo lang op de kant hebben gestaan viel het ons ineens weer op. Buiten niet het gebruikelijke geluid van snerpende haakse slijpers en grommende bulldozers en ook geen uitzicht meer op een industrieterrein. We lagen weer gezellig tussen de andere boten in het Town Basin in Whangarei. Ik stapte in ons nieuwe bijbootje en roeide langzaam naar de kant genietend van onze herwonnen leefomgeving. Zelfs het feit dat ik op weg was naar de tandarts voor het vullen van drie gaatjes deed niets af aan mijn geluk. En de tandarts was erg vriendelijk, professioneel, pijnloos en gaf me ook nog korting. De rest van de dag hebben we wat gewinkeld en de middag afgesloten met een bbq op de boot. Wat een heerlijk ontspannen dag na de afgelopen acht weken non-stop geklust te hebben.

En we drijven weer! En we drijven weer!
Joost, 2/5/2008, 22:00

12 november
» exacte locatie
Print dit verhaaltje En dan zeilen we niet meer met z'n tweeen, maar met drie! Jawel, Ilse is zwanger en we verwachten op 12 november ons eerste kindje. Een paar dagen geleden hebben we een echo laten maken en alles zag er goed uit. Dus vonden we dat we het nieuws nu wel openbaar konden maken. De meest gestelde vraag tot nu toe is: was het gepland? Het antwoord is ja. Het leek ons wel een mooi moment met alle tijd die we aan de baby kunnen besteden op de boot. De vaarplannen zijn wel veranderd. Het in drie jaar rond de wereld is niet meer haalbaar, want een oceaanoversteek met zeven maanden en een bevalling in een vaag ziekhuisje in Indonesie leek ons geen goed idee. We krijgen de komende tijd eerst de broer van Joost, dan zijn ouders en dan zijn zus op bezoek in Nieuw Caledonie en Australie. Daarna varen we naar Brisbane, ook in Australie, waar we bedenken wat de verdere stappen worden. In ieder geval moet er door Joost ook gewerkt worden, want deze wending was niet begroot bij vertrek. Maar het is wel een wonderbaarlijk gebeuren zo'n baby die in Ilse's buik groeit. Gedurende de dag zien we af en toe de foto van de echo weer liggen en elke keer realiseren we ons dat dit toch wel heel iets anders is dan al het andere dat we meemaken.

Joost & Ilse, 26/4/2008, 11:00

Zelfs geen vrije dagen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje En we dachten nog wel dat een half jaar Nieuw Zeeland ons alle tijd zou geven om onze boot Hafskip van groot onderhoud te voorzien. Die tijd is echt voorbij gevlogen! Natuurlijk hebben we al heel veel gedaan maar het is toch altijd weer meer werk dan je denkt. Vooral het hele hoofdstuk teakdek verwijderen, 800 gaatjes vullen en laten zandstralen zijn we bij elkaar al zo'n 2,5 maand mee bezig geweest. Komend weekend gaan de eerste boten vertrekken naar het warme noorden, waaronder Yagoona en Muline. Raar, ineens is de tijd gekomen van gedag zeggen terwijl wij nog aan het stressen zijn om de boot op tijd het water in te krijgen. We hebben onze lanceerdatum een kleine twee weken naar achteren geschoven, naar 1 mei. We maken lange dagen en een dagje vrij zit er voorlopig niet in, ook geen weekend.Gelukkig dat we al 'op vakantie' zijn geweest, anders was het er niet meer van gekomen. Maar als de boot straks weer in het water ligt kunnen we genieten van alle improvements en zullen we hard ons best moeten doen een roestplekje te vinden! Ik kijk zo uit naar mooie ankerplekjes en verder rondcruisen. En dat terwijl we in november zo blij waren om een half jaar niet te zeilen. De komende weken nog maar extra genieten van alle luxe als onbeperkt internet op de boot, kaas, yoghurt, normaal vlees, appels en ijsjes eten. Toelichting op de klusfoto's: Veel verven, alle plekjes zowel onder als boven water bijgewerkt en het hele dek, kajuitdak en kuip. De kleur die we hadden laten mengen was te wit uitgevallen en de tweede poging had een tintje groen in zich, hmmm, lastig. Als.het voor de laatste laag maar goed is. Alles heeft nog twee lagen nodig en dan is het klaar. Gelukkig komen er weer wat droge dagen aan! De kajuitingang, vanwege lekkage binnen haalt Joost het roest weg en laten we er een nieuw stuk inlassen. Via onze buurman die z'n halve onderwaterschip opnieuw in elkaar moet laten lassen (vanwege corrosie aan de binnenkant) hebben we Paul leren kennen. Een erg goede lasser die het leuk vindt wat projectjes te doen. Lassen is echt zijn hobby. Komt goed uit, want we hebben wel wat klusjes. In ruil daarvoor heeft Joost zijn computer gefixt en geven we 'm onze fiets (die hebben we gekocht zodat we de auto kunnen verkopen en toch mobiel kunnen blijven en hij vond de fiets wel mooi) en wat geld. Onze boegspriet was ook aardig roestig en Paul had wel zin om een nieuwe van RVS in elkaar te lassen. Zo'n aanbod slaan we natuurlijk niet af. We wisten alleen niet dat die drie meter lange buizen ongepolijst worden afgeleverd. We zijn dagen bezig geweest die buizen mooi glimmend te krijgen. Tja, een beetje een luxeklus terwijl er nog zoveel ander werk ligt maar als de boegspriet er eenmaal op zit is het erg lastig er goed bij te komen. Maar het gaat wel erg mooi worden! Eindelijk komen de houten planken er op die we al sinds Nederland in de kuipbank hebben liggen. Ander project was de afsluiters. Allemaal vervangen door degelijke plastic exemplaren en op twee plekken nieuwe pijpjes in laten lassen zoals hier bij de uitvoer van de wc. Op de plek van de stofprop hoort de schroefas met propellor te zitten. De oude propellor bleek niet goed meer, een blad stond op afscheuren. Dus is er op het moment eentje onderweg uit Nederland (thanks Corry en Frans!). Iets anders heel engs was de dieptemeter. Blijkbaar zat er ooit een grotere en hadden ze daarom zo'n grote pijp in de boot gelast. De huidige dieptemeter is een stuk kleiner en Joost kon 'm zo los trekken! Als dat onderweg was gebeurd was het water heel snel naar binnen gestroomd. Joost heeft zelf van metaal een kleiner rondje gemaakt met gat en die heeft Paul er ook voor ons ingelast. Zo kan Joost de dieptemeter een stuk steviger terugplaatsen. De herfst is begonnen en langzaam wordt het kouder en de dagen korter. Overdag is het nog steeds een graad of 20 maar 's nachts onder de tien. Erg koud als je 's nachts naar de w.c.moet lopen. Maar over een week of vier kunnen wij ook koers gaan zetten naar de warme tropen, heerlijk.

Zelfs geen vrije dagen Zelfs geen vrije dagen Zelfs geen vrije dagen
Zelfs geen vrije dagen
Ilse, 18/4/2008, 07:00

Gestraald!
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Het hoogtepunt van ons grote teakdekproject is gepasseerd! Na weken van voorbereiding (wegbikken, lassen, schroeven, slijpen) is al het roest dan eindelijk van het dek gezandstraald. En er was zelfs nog tijd en zand over, dus hebben de stralers meteen maar alle roestplekjes op de hele boot meegenomen. Erg mooi. Na het stralen hebben we al het kale staal direct in de primer gezet om het resultaat veilig te stellen. Twee dagen later een eerste laag witte verf erover en we zien er nu netter uit dan ooit. Maar we hebben helaas nog een hele lijst met andere klussen behalve het aanbrengen van alle volgende verflagen. Het is even investeren, maar daarna kunnen we weer een halve aardbol genieten. De voorlopige tewaterlating staat voor 20 april.

Gestraald! Gestraald! Gestraald!
Joost & Ilse, 25/3/2008, 10:00

Hafskip op het droge
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Toen we vorige week terugkwamen van vakantie hadden we meteen een mooi weergat om van Opua naar Whangarei te zeilen, zo'n 80 mijl zuidwaards. Echt leuk om nog even verder vakantie te vieren. De eerste dag maar een klein stukje gevaren, de Bay of Islands in en een mooie ankerplek gevonden. Dingo was daar ook en nodigden ons uit om te komen eten, erg leuk. Weer even helemaal terug in het cruisen. In een paar dagtochten zijn we naar Whangarei gezeild. Leuk is dat je daar in het stadje kan liggen. Lopend naar de supermarkt, luxe! Nieuwtje: we hebben een tweede zeilboot gekocht! Hij is van hout met fiberglass, 2,5 meter lang en het mooiste is dat je 'm als twee helften uit elkaar kan halen (die precies in elkaar passen) en op de voorpunt kan vastmaken. We zijn er erg blij mee. Ons opblaasbare bootje begon namelijk langzaam op te lossen door de zon... Afgelopen vrijdag is Hafskip het water uitgegaan. Dat is wel maf, om ineens op het land te wonen. Niet per ongeluk de wc gebruiken ;-). We hadden gevraagd of we ver van de andere boten af konden staan omdat we veel moeten slijpen, lassen en zandstralen aan de boot. Geen probleem. Speciaal voor ons hebben ze een plekje achteraf vlak gemaakt en op de dag zelf de stroom doorgetrokken. Erg mooi, we kunnen lekker veel herrie en rommel maken en hebben nog privacy ook. We hebben meteen een grote haakse slijper gehuurd zodat Joost een gruwelijke klus kon doen. Het afslijpen van de roestvrijstalen rand die rondom het teakdek zat. Twintig meter lang! Maar we hebben nu wel een lekker breed gangboord.

Hafskip op het droge Hafskip op het droge Hafskip op het droge
Hafskip op het droge Hafskip op het droge
Ilse, 9/3/2008, 11:00

Modderbubbels en verwarmde kampeergrond
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We zijn weer terug op de boot! Afgelopen weekend had het flink gewaaid en een medekampeerder kwam ons vragen of het onze boot was in de krant van zondag... Een zeilboot was van de meerboei geslagen op de rotsen geland, zag er niet best uit. Gelukkig was het onze boot niet maar we vonden het wel even spannend. Maar onze boot lag er nog keurig bij toen we gisteren terugkwamen. Onze laatste kampeerplek was wel erg bijzonder... Het plaatsje Rotorua ligt op een breuklijn en op vele plekken zie je rookpluimen uit de grond komen. Verder veel bubbels in kratermeertjes met de gekste kleuren door de verschillende stoffen die in de grond zitten. Door veel sulfaat krijg je bijvoorbeeld een geel meertje en door antimoon kleurt het oranje. Ook modderbubbels kom je tegen. Ons tentje stond naast zo'n modderbubbel dus die hoor je de hele nacht erg rare geluiden maken en de grond was op meerdere plekken warm door al die thermische activiteit onder de grond. Die nacht heb ik het niet koud gehad! Even wat toelichting bij de foto's: Zeehonden in Kaikoura, knalblauwe kratermeertjes tijdens de Tongarirowandeling (was erg mooi maar ook pittig met harde wind en mist op het hoogste punt), de 'champagnepool' en een geiser!

Modderbubbels en verwarmde kampeergrond Modderbubbels en verwarmde kampeergrond Modderbubbels en verwarmde kampeergrond
Modderbubbels en verwarmde kampeergrond Modderbubbels en verwarmde kampeergrond
Ilse, 27/2/2008, 04:00

Rendieren schieten
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Ah, dus je gaat een keer per jaar op jacht. Een afgelegen gebied in en dan een paar rendieren schieten om het hele jaar van te kunnen eten. En dan laat je je dus afzetten met de helicopter en een week later weer ophalen omdat dat vlees zo zwaar is op de terugweg? Wat sommige dingen betreft is de lifestyle hier toch echt anders dan in Nederland. Vooral ook omdat we op een dag twee verschillende mensen tegenkwamen die het allebei heel gewoon vonden, jagen met transport per helicopter! In Europa hoef je over zulke hobbies echt niet na te denken, maar hier is per inwoner zoveel land beschikbaar dat dit soort dingen kunnen. Wij hebben wat minder spectaculair gedaan en zijn met onze auto (die tegenwoordig een heel sportief geluid heeft wegens een groeiend gat in de uitlaat) verder naar het noorden getrokken. Het is de afgelopen dagen zelfs serieus koud geweest met nachttemperaturen onder de tien graden! En veel regen. Maar nu schijnt de zon weer heerlijk en we hebben net in het park hier in Christchurch naar muziekoptredens geluisterd. Even de opvallendste foto's: Die rotsballen op het strand zijn lang geleden heel klein begonnen en als een parel gegroeid tot het formaat dat ze nu hebben. De zee slijt het omliggende zachte gesteente weg waardoor ze langzaam tevoorschijn komen uit het land. En het blauwe meer is in het echt ook zo blauw! De oorzaak is rotsgruis dat door een gletsjer is gemaakt door het continu tegen elkaar schuren van rotsen. Dit gruis komt in het water terecht en breekt het zonlicht op zo'n manier dat het deze blauwe kleur krijgt.

Rendieren schieten Rendieren schieten Rendieren schieten
Rendieren schieten Rendieren schieten
Joost & Ilse, 17/2/2008, 05:00

Bevindingen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Vanaf de pancake-rotsen zijn we afgezakt naar ongeveer het zuidelijkste punt van het Zuider eiland en vanaf daar weer iets omhoog langs de oostkust naar Dunedin waar we nu zijn. Onderweg hebben we landschappen gezien die wel echt de indruk uit Lord of the Rings wekten, maar we vinden toch dat de echte manier om de natuur van Nieuw Zeeland te verkennen is te voet met tent. Met de auto kom je wel hier en daar langs bezienswaardigheden, maar alles ligt toch redelijk ver van elkaar en je blijft meestal dicht bij de bewoonde wereld. Via een van de vele meerdaagse wandeltochten kun je hier echt de wildernis in. Met tent en kooktoestel op de rug enzo. Wij denken zoiets toch maar niet te doen omdat we er de spullen niet voor hebben. Sandalen uit de supermarkt in Panama en een tent van 35 euro van de Nieuw-Zeelandse Praxis schijnen echt niet voldoende te zijn en een investering in serieuze spullen willen we niet doen. Andere dingen die ons opvallen: Alle cafes zijn hier al rookvrij en dat is helemaal perfekt. Geen stinkende kleren de volgende dag. In Nederland leek zoiets altijd onmogelijk, maar er is echt niets mis met de cafesfeer hier. Verder, campers. Alle advertenties in bladen laten campers zien midden in het wild. Ziet er goed uit en geeft een beetje het gevoel van ankeren met de boot. Maar in de praktijk is er toch bijna niemand die met een camper zomaar ergens gaat staan. Of het mag niet of het wordt als te gevaarlijk beschouwd. En als je dan op de camping staat heb je meestal zo'n mooie gemeenschappelijke keuken beschikbaar dat de ingebouwde keuken ongebruikt blijft. Voordeel is wel dat je geen tent hoeft op te zetten natuurlijk. Niet dat dat veel tijd kost, maar zoekend naar het ideaal lijkt ons een busje waar je alleen in kan slapen met wat ruimte voor spullen voor dit land perfekt. Die gemeenschappelijke keukens vinden we wel erg leuk. Kamperen is niet meer als vroeger gerommel met een brandertje voor de tent die steeds uitwaait en met regen opgesloten zitten in de tent. Nee, hop, twee pitten, broodrooster, waterkoker, magnetron, gezellige zitruimte soms met bankstel, pooltafel, bookswap, internet, etc. In dit rijtje staan sowieso dingen die voor ons erg luxe zijn vergeleken met de boot! Tot slot nog even wat toelichting bij de foto's, waarschijnlijk niet in de goede volgorde: gemeenschappelijke keuken, Fox gletsjer, blue pool (koud), wat uitzichten, met de auto over een erg spannende weg (alleen voor 4wd wat we niet hebben), pinguin in het wild!, gefossilleerd bos van 180 miljoen jaar oud!

Bevindingen Bevindingen Bevindingen
Joost, 12/2/2008, 02:00

Zuider Eiland
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Even een korte update: We zijn op het Zuider Eiland. In het Abel Tasman park hebben we twee dagen gewandeld en tussendoor overnacht op een boothostel. Toch nog op een boot geslapen dus. En het is weer erg toevallig, maar we hebben daar een stel uit Nijmegen leren kennen. Verder hebben we de zogenaamde pancake-rotsen bekeken aan de westkust. De westkust is erg ruig met lange brekende golven overal. Voor degenen die zich afvroegen wat de krul op de foto van het vorige verhaaltje voorstelt: het is een opgerold blad in wording van de varenboom. Een typische plant voor Nieuw Zeeland.

Zuider Eiland Zuider Eiland Zuider Eiland
Zuider Eiland
Joost & Ilse, 5/2/2008, 10:00

Op vakantie!
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We hadden even helemaal genoeg van het geklus aan de boot en alle troep die dat gaf. Omdat we ook in deze "werkplaats" moeten wonen is dat niet altijd makkelijk. Er is niet ergens een opgeruimd huis waar we na afloop van een klusdag naar toe kunnen. Maar nu we het laswerk hebben afgesloten en de boot weer waterdicht is, vonden we dat het tijd werd voor vakantie! Ja, iedereen thuis denkt dat we altijd op vakantie zijn, maar goed. Voor ons is het wel heel ontspannen om even met de auto en de tent weg te zijn. Kamperen is interessant. Van de ene kant is het primitief: elke dag de tent opzetten en geen koelkast. Maar wat we nu wel hebben is onbeperkt stromend water (ook warm!) en een riante afwasbak. We hebben al in tijden niet meer zo comfortabel afgewassen smiley. We zijn onze tocht begonnen met het bezoek van vrienden in Whangarei en Auckland (Yagoona) en daarna zijn we bij het hot water beach geweest. Dat is een strand waaronder een heetwaterbron ligt. Bij laagwater kun je daar je eigen kuil graven die zich vervolgens vult met heerlijk warm water. Soms zelfs zo heet dat je je teen brandt. En toevallig was het laagwater toen wij er waren rond zonsondergang. We hebben dus in onze eigen natuur jacuzzi naar de ondergaande zon gekeken terwijl het eigenlijk al best koud was op het strand. Verder hebben we nog een waterval bekeken en de Mount Taranaki, een vulkaan midden in de open vlakte. Op dit moment zijn we in Wellington en klaar om over te steken naar het Zuidereiland.

Op vakantie! Op vakantie! Op vakantie!
Op vakantie!
Joost & Ilse, 30/1/2008, 07:00

Klusupdate
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Tussen de feestdagen en wind en/of regendagen door hebben we redelijk goed doorgeklust. Al het teakhout is nu van het dek en afgevoerd en alle gaatjes van de oude schroeven zijn gedicht. We kwamen nog wel een verrassing tegen. Rond de raampjes had het zo lang ingewaterd dat het dek daar volledig was weggeroest. Nieuw staal inlassen, een dure reparatie. Na wikken en wegen hebben we besloten om dan zelf maar een lasproject te starten. Via Trademe (de Nieuw Zeelandse marktplaats.nl) hebben we een lasapparaat gekocht. Ik had wel een boek gelezen over lassen, maar in de praktijk is het toch een handigheid die je moet krijgen. Michel, een fransman van de boot Mariposa, wilde me wel de beginselen uitleggen. In het Frans, om het allemaal nog wat makkelijker te maken. Samen zijn we een dag bezig geweest om een van de twee gaten te dichten. Erg leerzaam. En vandaag was ik voor het andere gat toch echt zelf aan de beurt. Eerst nog maar een beetje geoefend op wat schroot. Dat ging niet heel slecht, maar echt vertrouwen in een succesvolle reparatie van het dek had ik nog niet. Daarna al het roest uitgeslepen en een nieuw stuk op maat gemaakt, waarbij ik ook nog even met de haakse slijper in mijn vinger sneed. Aaaahhhh, bloed en een gelegenheid voor Ilse om dat zwaluwstaartje eens te proberen. Dat was het dieptepunt van de dag en daarna ging het allemaal steeds beter. Samen hebben we heel rustig en op ons gemak dat nieuwe plaatje staal in de vorm van het dek gebogen en daarna erin gelast. Dat ging wel niet altijd goed, maar met de slijper is dat wel weer te corrigeren. En het zit niet onder water, dus zo nauw komt de kwaliteit niet. Toen het er aan het eind van de dag helemaal in zat was ik erg blij.

Klusupdate Klusupdate Klusupdate
Joost, 13/1/2008, 00:00

Tall ship race
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Joost en ik hebben voor het eerst in ons leven meegedaan aan een zeilrace. Niet met Hafskip, want ons hele teakdek is er nu af en de boot een grote rommel. We werden uitgenodigd door Tracy en Matt van de Helene, een 17 meter lange tweemaster van staal. De race was in Russell waar we vorige week ook oud en nieuw hadden gevierd. Frans, Sylvia en Dylan van drie waren met ons mee toen. We dachten dat het een goed feestje zou worden in Russell maar de 2-koppige bluesband met achtergrondbandje knalden nou niet bepaald de pan uit. Vlak voor twaalf uur gingen we terug naar onze boot en we waren net op tijd voor het vuurwerk, hadden we bijna het nieuwe jaar ingeluid in de bijboot ;-). Tracy en Matt kwamen bij ons champagne drinken en zo leerden we hen kennen. De race was vooral bedoeld voor grote klassieke boten maar als je twee masten had mocht je ook meedoen. Bij de start heb je een denkbeeldige startlijn en daar mag je niet overheen zeilen voor de race begint. Alle boten proberen zo dicht mogelijk bij de startlijn te varen (zonder motor uiteraard) om als eerste weg te zijn bij het startsein. Een erg mooi gezicht, al die boten zo dicht bij elkaar! En ja! Daar gingen we! In het begin extra oppassen want sommige boten hadden waterballonnen meegenomen met een speciale tool om ze te lanceren. Die kwamen aardig hard aan. Er stond een perfect windje, kracht vier. Het parcours was 16 mijl lang. Het eerste punt waar we heen moesten was een rots in de vorm van een haaienvin en was net niet bezeild. Dus moesten we een paar keer overstag. Dat gaat wel lekker snel met veel bemanning. Het was ook een tijd geleden dat we de voorrangsregels hadden toegepast. Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk naar je doel varen maar je moet soms ook boten voorrang geven dus dan ga je zo dicht mogelijk achter ze langs, best spannend. Het tweede punt was een gele boei op de terugweg. Die was mooi bezeild. Toen op naar de juryboot, de finish. Omdat er allemaal verschillende boten meedoen aan de race krijgt iedereen een bepaalde handicap om het eerlijk te maken. Zo kan het dus zijn dat je als eerste over de finish zeilt maar toch laatste kan worden. Wij zijn derde geworden! Maar dan wel van onderen gezien ;-). Voor het eten hadden ze een hangi gemaakt. Dat is een enorme aardoven. Die hadden we al op meer eilanden in de Pacific gezien alleen heette het dan anders. Dan stopten ze het eten in bananenbladeren maar hier gebruikten ze gewoon aluminiumfolie. Het eten smaakt een klein beetje gerookt. Een handige manier om voor heel veel mensen tegelijk eten te maken. Na het eten begon het feest dat we eigenlijk met oud en nieuw hadden verwacht. Ze hadden twee bands en eentje was een jazzband, erg leuk! Geen flauwe achtergrondbandjes maar echte instrumenten. De dansvloer vulde zich snel en we kwamen ook veel bekenden tegen. Kon ik lekker dansen en Joost kletsen. We vonden het erg leuk om mee te doen dus wie weet gaan we met Hafskip ook een keer meedoen aan een race.

Tall ship race Tall ship race Tall ship race
Ilse, 6/1/2008, 23:00

2008
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Joost & Ilse, 1/1/2008, 03:00

Ex-lifters
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Dat Opua waar we met de boot liggen is toch wel erg onhandig ver verwijderd van alles. Supermarkt, 6 km. Doe-het-zelf zaak, 12 km, bootspullen zijn wel dichtbij te koop, maar voor specialiteiten moet je meteen naar Whangarei, 90 km. En een normale bus rijdt hier niet. Alleen eentje die de grote plaatsen verbindt, waar je lastig voor moet reserveren en die ook nog erg duur is. Dus hebben we af en toe maar eens geprobeerd te liften. Eerst alleen met de duim omhoog, later met vooraf geschreven bordjes en tot slot volledig professioneel met paraplu, leeg schrijfblok en zwarte stift. In Nederland liftten we nooit. Het lijkt niet echt algemeen geaccepteerd. Maar het is wel interessant. Na een tijdje valt het op welke chauffeurs lifters meenemen. Niet de dure auto's, maar juist de slonzige wagens met minder bedeelden. En meerijden met een Nieuw Zeelander is natuurlijk interessant omdat je zo veel hoort over dit land. Bovendien is het nog milieuvriendelijk ook. Maar goed, het is ook wel handig om je eigen auto te hebben. Als het regent bijvoorbeeld of met veel boodschappen. En aangezien we voor het rondreizen toch al een auto zochten hebben we de laatste weken rondgekeken naar iets goedkoops. Alleen wilde dat niet echt lukken. We hebben van alles geprobeerd. Via via, op de veiling, via de autodealer, briefjes bij de supermarkt, backpacker-hostel-prikborden. Maar het was of duur of slecht. Alleen toen we vorige week de zoveelste autohandel verlieten in Whangarei kwam er ineens iemand op ons af met de vraag of we een auto zochten. Hij had er eentje te koop voor 250 euro en wilde deze net naar de handelaar brengen. Eerste gedachte was dat dat nooit wat kon zijn. Toch even gekeken en alle punten nagelopen met mijn samenvatting van internet-car-buying-tips. Het verhaal was gewoon erg goed. De auto was oud (1986) met 220000 km, maar wel altijd goed onderhouden. Alle bonnen waren aanwezig. Er zat zelfs nog APK op tot maart, precies genoeg voor het rondreizen, en daarna kunnen we altijd nog zien. Ook al gooien we de hele wagen weg daarna, dan is het nog veel goedkoper dan een huurauto. Dus we hebben hem gekocht voor die prijs en na een paar ritjes zijn we nog steeds totaal tevreden. De liftbordjes zijn de prullenbak in gegaan, maar onze gedachtes over lifters en mensen die lifters meenemen zijn wel veranderd. Alleen moeten we nog wel goed op de linker helft blijven rijden, het valt soms niet mee smiley

Ex-lifters Ex-lifters
Joost, 27/12/2007, 04:00

Kerst
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Vorig jaar was het kerst op de Atlantische oceaan. Erg apart, maar dit jaar wilden we er toch wel wat meer van maken. Wat hier erg populair is is om met kerst te gaan barbequeen op een van de eilandjes. Ja, heel wat anders dan in Nederland. Na al dat geklus waren we wel toe aan een onderbreking. Samen met Marc en Svenja, het net getrouwde stel, zijn we de Bay of Islands in gezeild en hebben we een leuk eilandje gevonden. Het diner bestond uit ham met meloen als voorafje, veel vlees op de barbeque als hoofdgerecht en als toetje tiramisu. Niet slecht. 's Avonds hebben we onze kerstboom van 1 euro aangesloten. Een ongelofelijk ding met heel veel lampjes en vijf verschillende knipperpatronen. De volgende dag de traditionele Nederlandse boswandeling alleen dan over het eiland. 's Middags hebben we nog een andere ankerplek bezocht en de volgende dag zijn we weer teruggevaren naar Opua. Het weerbericht hadden we met al onze zogenaamde zeilervaring even genegeerd, waardoor we verrast werden door een vier uur durende terugtocht pal tegen windkracht 5-6 en stroming in. Maar goed, met de motor hard aan kom je er wel. Alleen mooi is anders. Al met al een geslaagd uitstapje waarin we met ons allen veel gelachen hebben.

Kerst Kerst Kerst
Kerst Kerst
Joost, 27/12/2007, 01:00

Halve dek weg
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Dat gaat al de goede kant op! De koevoet is m'n favoriete tool geworden ;-). Gisteren hebben we in Whangarei zo'n 800 grubsrews gekocht. Onze nieuwe aanpak. Die schroeven hebben geen kop en kun je er met een inbussleutel helemaal indraaien, gelijk aan het dek. Voor het indraaien dopen we ze in de epoxylijm zodat alles goed waterdicht is. Voordeel is dat we niks van de schroeven hoeven af te slijpen en de epoxy niet te heet wordt door dat slijpen. En het is sneller, ook niet verkeerd. Zo, ik ga weer aan de slag!

Ilse, 21/12/2007, 01:00

Filmpjes
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Vanaf vandaag: filmpjes online! Zie menu links in beeld onder "films".
Joost & Ilse, 17/12/2007, 05:00

100 Gaatjes vullen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Het hout van het achterdekje heb ik er nu helemaal afgesloopt. De meeste schroeven waarmee het hout ooit vast zat zijn achtergebleven op het dek en verroest. Ondertussen heeft Joost wat testjes gedaan en rondgevraagd wat we nou het beste kunnen doen. Op elke plek waar het teakdek vast zat aan de boot boort Joost het gat uit. Weg dus met die verroeste schroeven. Dan schroefdraad erin tappen zodat we nieuwe glimmende schroeven er in kunnen draaien. Met een beetje epoxylijm zodat het waterdicht is en dan mooi afslijpen tot het gelijk is met het dek. Zo'n 100 gaatjes te vullen alleen al op het achterdekje. Hierna gaan we aan de slag met het voordek en de gangboorden, naar schatting zo'n 800 gaatjes! Maar als we dat allemaal gedaan hebben kunnen we het dek laten zandstralen, verf erop en geen roest meer.

100 Gaatjes vullen 100 Gaatjes vullen 100 Gaatjes vullen
Ilse, 14/12/2007, 13:00

Klaar voor de start?
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Zo zo, het eerste teakhout is er af! Afgelopen zaterdag was het redelijk droog en zijn we naar Kawakawa gelift om alle tools te kopen. Dat liften ging verrassend goed en was ook gezellig. De mensen die ons terug een lift gaven reden speciaal voor ons naar een plek waar je gratis een meerboeitje mag pakken en zwaaiden ons zelfs uit toen we weer in het bijbootje zaten. Dus vanaf zondag stonden we in de startblokken maar bleef het maar regenen. Vandaag was het echt droog en konden we van start. We zijn begonnen met het halve achterdekje voor de test. Kijken hoe we het het beste kunnen fixen en dan de rest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het hout eraf slopen leuk vind. Beginnetje maken door met een hamer een schroevendraaier onder het hout te slaan, dan met een zwaardere hamer en de beitel en tot slot wip je het hout er zo af met de koevoet.

Klaar voor de start? Klaar voor de start?
Ilse, 11/12/2007, 08:00

Hafskip in het nieuws
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Een groep onafhankelijke redacteuren is sinds kort een eigen digitaal zeilblad begonnen en wij staan in het laatste nummer! Zie Zilt Magazine. Nummer 18, pagina 54. Verder regent het hier veel en lang en waait het hard en lang. Blergh. Slecht weer voor buitenklussen. Gelukkig is de jachtclub een goede ontmoetingsplek voor eten, drinken en praten met andere zeilers.
Joost & Ilse, 7/12/2007, 09:28

Weekendje Auckland
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Een bijzondere dag was het zaterdag. Svenja en Marc van de Yagoona gingen trouwen! Een prachtige dag en een mooie plek. Buiten in de 'Rose Garden'. Veel rozen in bloei want het is hier bijna zomer. Na het trouwen zijn we heerlijk uit eten geweest en daarna naar een bar. Iedereen hier trekt erg chique kleding aan bij het uitgaan dus Svenja's jurk viel maar een beetje op. Svenja en Marc sliepen die nacht in een duur hotel en de rest mocht op hun boot slapen. 's Ochtends liepen we naar het hotel om samen met hun luxe te ontbijten, erg lekker met zalm op brood. Auckland is echt een grote stad, daar kun je als cruiser niet aankomen met je bootkloffie. Toch is Auckland stiekem toch wel drie uur rijden met de auto. Gelukkig konden we met iemand meerijden. Op de terugweg, weer in Opua, maakte Joost de foto met de geankerde boten. Naar Hafskip hoef je niet te zoeken want die paste er niet op. Het is wel even wennen aan het links rijden hier. Ondertussen hebben we besloten dat we voorlopig in Opua blijven. Veel klussen te doen aan de boot. De grootste is het er af halen van het teakdek en ongeveer 800 gaatjes vullen van de weggeroeste schroeven waarmee het teakdek ooit is vastgemaakt aan het dek. We wisten al dat de klus er ooit aan ging komen... Vanwege het orkaanseizoen blijven we tot begin mei in Nieuw Zeeland dus we hebben er de tijd voor. En nee, we gaan niet vergeten uitgebreid Nieuw Zeeland te bekijken.

Weekendje Auckland Weekendje Auckland
Ilse, 5/12/2007, 06:00

Uitgebreid naar de wc
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Na twee dagen in de haven, dicht op de andere boten, verlangde Joost alweer naar het miljonairsuitzicht dus hebben we ons anker laten vallen. Goed ver weg van alle andere boten omdat er veel stroming staat. Opua ligt aan een rivier en met eb en vloed draaien alle boten om. Meestal draaien wij anders omdat onze boot er anders uitziet aan de onderkant. Wij hebben een lange kiel terwijl de meeste boten een vinkiel hebben. Daardoor hebben wij meer oppervlak onder water en heeft de stroming meer invloed op onze boot dan de wind terwijl de vinkielers juist sneller met de wind meedraaien. Maar we liggen prima. Alleen met de bijboot heen en weer met veel wind is nat en fris. En oppassen dat je schoenen niet nat worden. Wel gek hoor, we hebben een jaar op slippers gelopen dus waren natte voeten niet erg. We hebben het erg gezellig hier. Ook veel Nederlandse boten. Bert van de Seaberyl had een BBQ georganiseerd op zijn boot voor de Nederlanders hier dus dat was lekker de hele avond Hollands kletsen. Met Hans en Dory van de Happy Monster zijn we naar Kawa Kawa gereden. Ze hadden net een busje gekocht en we mochten mee. Kawa Kawa zelf was niet veel maar de wc's waren erg leuk! De architect Friedrich Hundertwasser heeft ze ontworpen. Hij is bekend om zijn Gaudi-achtige stijl gecombineerd met bomen op gekke plekken. Ik heb de wc's uitgebreid bekeken en ben zelfs naar de herenwc geweest ;-).

Uitgebreid naar de wc Uitgebreid naar de wc Uitgebreid naar de wc
Ilse, 29/11/2007, 04:00

Moe maar voldaan
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Na twaalf dagen op zee hadden we vanmorgen land in zicht! 's Nachts zagen we al wel verschillende vuurtorens maar het mooiste kwam toen de zon langzaam opkwam in the Bay of Islands. Prachtaanloop. Glooiend landschap maar ook ruig, weer anders dan we tot nu toe gezien hebben. Aangekomen in het stadje moesten we eerst aanleggen bij het totaal geisoleerde quarantainesteigertje. Papieren invullen, stempel in paspoort. Daarna kwam de quarantaineman die de boot ging inspecteren op ongewenste beestjes. Ook werd ons laatste verse voedsel zoals eieren, uien, aardappels en knoflook in een grote speciale zwarte afvalzak weggegooid. Wel wat rigoreus maar ze willen geen nieuwe ziektes voor hun planten het land binnenhalen. Dat was allemaal vrij snel klaar en toen zijn we de haven ingevaren! Ja ja ja, die luxe konden we niet weerstaan. De douches zijn hier echt fantastisch! Daarna heerlijk gegeten in de jachtclub en veel vrienden weer gezien. Nu zijn we moe maar heel erg voldaan. We hebben zo'n geluk met het weer gehad naar Nieuw Zeeland vooral na het horen van verhalen van andere boten hier die het veel slechter hebben gehad. Het is ons gelukt. Wat zullen we heerlijk slapen vannacht!