Canarische eilanden

La Gomera
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Afgelopen woensdag hadden we het even moeilijk... na bijna vier weken op dezelfde ankerplek gingen we weer varen! De boot was een grote kluszooi en het heeft ons een dag gekost alles zeilklaar te maken. Het was echt lang geleden dat we hadden gevaren maar eenmaal op zee was het weer erg relaxed (heerlijk, een dagje niet klussen). Onderweg hebben we kleine walvissen gezien, erg mooi gezicht! La Gomera is een erg mooi, groen en vooral ontoeristisch eiland. De sfeer in het stadje San Sebastiaan is goed en ze hebben toch nog wat handige winkels. De afgelopen dagen hebben we ons vermaakt met de watermaker uit elkaar halen en ons 'teakdek' wit verven. De watermaker doet het niet meer. Joost heeft 'm helemaal uit elkaar gehaald en gebeld met de fabriek en nu gaan we 'm opsturen naar Amerika. Wel balen dus. Gelukkig hebben we nog een extra waterzak aangesloten en kunnen we genoeg water meenemen voor deze oversteek. Er liggen hier ook een paar Nederlandse boten en sommigen liggen hier een paar jaar. Een daarvan ligt bij ons aan de steiger en nodigde ons uit om snert te komen eten! Dat was erg lekker en gezellig. De Duitse boot die we in Marokko hebben ontmoet (Inka en Arne) is hier ook, dat is leuk. Vandaag hadden ze met nog twee Duitse stellen een auto gehuurd maar ze kregen een grotere auto dus we konden mee. Zo hebben we erg veel van dit prachtige eiland gezien. Midden op het eiland is een hoogvlakte met een enorm woud met veel groene grillige bomen. Ook hebben we veel bananenbomen gezien, ik snap nu waarom de bananen krom zijn, want ze groeien naar boven, naar de zon in een bochtje. Onderaan de tros groeit een grote bloem. Ze hebben hier weinig vlakke stukken en om het land toch te kunnen verbouwen hebben ze veel terrassen gemaakt, een mooi gezicht. Bij een winkel stond een papegaai in een kooitje en als je een soort wals ging fluiten ging 'ie op de maat 'dansen', erg grappig! Van 'hola' maakte hij 'olala'. Al met al een mooie tocht met heel veel bochten! Een laag drukgebied zit ons nu nog even in de weg maar het ziet er naar uit dat we deze week toch echt gaan vertrekken naar de overkant...

La Gomera La Gomera La Gomera
La Gomera La Gomera
Ilse, 18/12/2006, 13:00

Modelleren met aardappel
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We hebben nu een zeer speciaal stuk 'teak'dek op de boot maar de kajuitrand is weer waterdicht en hopelijk voor een lange tijd roestvrij. Het kitten hebben we op een voor ons nieuwe manier gedaan. Joost ging voor met afplakken en ging kitten en ik volgde met een stuk aardappel om zijn kitnaden meteen mooi glad te strijken en vervolgens de tape er weer af te halen want dat mag niet langer dan een half uur blijven zitten. Dat modelleren met aardappel ging niet direct van een leien dakje en ik zat dan ook gauw onder de kit. Uit voorzorg nog wel handschoenen aangetrokken maar het kwam in mijn haar, op mijn armen en m'n benen. Nee, dat modelleren met aardappel zal mijn hobby niet worden maar het resultaat mag er zijn. Nu nog een verfje er over in de kleur van de kajuit en klaar is de klus. We wilden vandaag wel verder klussen maar doordat de wind is gedraaid en we zijn aan lager wal geraakt. Dat geeft een behoorlijk schommelende boot zodat je weinig comfort hebt en zelfs lezen en koken lastig wordt. Een paar dagen terug hebben de autoriteiten hier een polyester kano vastgeknoopt aan betonblokken op de bodem. Nu drijft dat ding dus ons volledig in de weg. Op en gegeven moment konden we 'm zelfs bijna aanraken! Dat ding slokt aardig wat ankerruimte op en we hebben uiteindelijk ons anker iets verderop uitgegooid. Dat was lastig, want we wilden niet tegen Dingo of Salland (Belg) aankomen, en ook niet tegen de kano en de gele tonnenrij. Na vier pogingen liggen we weer aardig. Die kano komt trouwens uit Afrika. In drie dagen schijnen ze zo'n polyester kano te kunnen bouwen met wat houten spanten en een miniscuul roertje. Daar gaan dertig mensen in die € 1000,- per persoon moeten betalen. Ze krijgen dan een GPS mee met een coordinaat waar ze heen moeten varen. Ze gaan blijjkbaar met meer kano's tegelijk waarvan een met een motor die de rest meetrekt. Die andere kano's waren van hout en zijn hier direct gesloopt. Nou, zeker geen pretje op zo'n boot. Je zit met dertig man superdicht op elkaar en golven kunnen er gewoon inslaan. Dat is 's nachts erg koud want zoute kleren worden klam. Ze hebben er 13 dagen over gedaan waarvan ze de laatste 4 geen water meer hadden. Vervolgens komen ze hier aan en worden door de kustwacht van zee geplukt ('s nachts, zodat de toeristen het niet zien). Ze krijgen hier medische hulp, slapen in een grote tent en worden vervolgens op het vliegtuig terug naar Afrika gezet. Al die moeite voor niks... Sommigen hebben blijkbaar wel geluk gehad, want je ziet hier wel wat Afrikanen horloges en 'gouden' kettingen verkopen op terrasjes. Ondertussen begint het bij ons behoorlijk te kriebelen voor de grote oversteek. Hopelijk neemt de wind wat af de komende dagen zodat we nog naar het mooie la Gomera kunnen. Nog een paar laatste klussen en dan kunnen we! Ik weet niet of ik het al had geschreven maar we gaan toch weer voor ons oorspronkelijke plan om rond de wereld te zeilen! Ik denk dat we gaan aansturen op Martinique maar het kan ook een ander eiland daar in de buurt worden. Michel (van Salland) heeft daar 2 1/2 jaar gecharterd en heeft ons over heel wat mooie plekjes verteld.

modelleren met aardappel modelleren met aardappel
Ilse, 10/12/2006, 23:00

Een weekje later...
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Het is alweer een week geleden dat ik wat op de site heb gezet en dat komt omdat we heel hard aan het klussen zijn. Gelukkig gaat het nu toch echt de goede kant op met onze kajuitrand. We zijn er de hele week fulltime mee bezig geweest (lees ook zaterdag en zondag ;-)) maar nu weten we wel dat ons kajuitdak staat als een huis en voorlopig niet weg roest en dat het staal onder het teakdek er nog niet heel ernstig aan toe is. Er komt namelijk zout water onder het teakdek door als we varen en dat is niet zo best. Waarschijnlijk nog een jaar en dan gaan we het er volledig afslopen. We hebben de eerste houten rand rondom het kajuitdak er af gehaald en Joost is twee dagen met beitel, hamer, schroevendraaier, krabber, enz, bezig geweest om al het roest weg te bikken. Op de eerste foto hebben we fosforzuur (osfo) langs de rand gekwast en een nachtje gelaten. Dat zorgt ervoor dat de laatste plekjes roest ook weg gaan. Daarna goed schoonmaken en voor het eerst hebben we met twee-componentenverf gewerkt. De volgende dag hadden we opeens weer aan een kant kleine roestplekjes! Weggewerkt met de krabber maar de volgende dag kwamen ze weer terug. Weer weggebikt en toen ging het goed! Op de laatst foto zie je hoe mooi wit onze rand nu is en zie je de houtjes liggen waarmee we het gat weer gaan dichten (en veel kit natuurlijk). Die latjes was ook wat.. .goedkoop hout gekocht en insmeren met epoxylijm om ze waterdicht te maken. Dat werkt ook met twee componenten en vanwege een golfje schoot Joost wat uit met de hardener.... Na een kwartier verven begon het spul in het plastic(!) bekertje ineens heet te worden en te dampen en ineens was het keihard! Daarna hebben we het goedje voorzichtig gemengd en dat ging veel beter. In Lissabon hadden we via een zeilmaker een slingerzeiltje (zodat je niet uit je bed valt tijdens het zeilen) gekocht en hij had er vast ogen voor ns ingeslagen. Wij het mooi opgehangen en uitproberen. Ik lag heerlijk! Joost wilde ook maar sprong er wat te enthousiast in en rolde het bed af met slingereil erbij, ogen gescheurd.... Dat is niet handig dus ik ben het zeiltje gaan verstevigen met behup van de speedy stitcher. Superhandig ding om door dikke stoffen heen te prikken en ook handig om voor nood de zeilen mee te kunnen repareren. De buiskap heb ik er ook helemaal mee ogelapt dus die kan hopelijk ook weer even mee. De kluslijst voor de oversteek begint eindelijk korter te worden. Twee bekende boten zijn al weg. Dan begint het toch te kriebelen. Wij willen toch ook wel binnen een dag of tien vertrekken maar niet voordat we La Gomera hebben aangedaan. Wel gek dat het nu Sinterklaasavond is.Het is hier zomers warm (verf droogt lekker snel) en dat past niet echt bij het Sint-gevoel. Maar we gaan zo wel lekker pepernoeten eten!

een weekje later... een weekje later... een weekje later...
Ilse, 5/12/2006, 22:00

Grote klus
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Ze zijn hier erg fanatiek met de boeien. Vandaag hebben ze nog een hele rij nieuwe neergelegd! Blijkbaar willen ze dat je er achter ankert maar nu liggen er een paar zo dat als de wind draait we er waarschijnlijk tegenaan gaan komen....We hebben gezien dat ze met een ketting aan iets heel zwaars hangen (stuk beton ofzo) dus hopelijk enigszins flexibel. We zien het wel. Eigenlijk mag je hier alleen voor anker liggen als je de kant op gaat, dus ik denk dat ze van alle 'illegalen' hier afwillen ;-). Toen mijn moeder en haar man hier waren hebben we mooi met hun huurauto vast wat eten voor de oversteek ingeslagen. Alle etiketten van de blikken losgeweekt omdat kakkerlakken nou eenmaal dol zijn op papier, karton en vooral op....lijm. Daar kunnen ze een pakketje eitjes leggen want als hun kindjes dan uitkomen hebben die meteen overheerlijk lijmvoer. Sinds we in Marokko vele kakkerlakker op straat hebben zien lopen zijn we een stuk voorzichtiger geworden. Schoenen laten we in de bijboot staan en alle verpakkingen gaan er af. Dat scheelt ook meteen ruimte en je bent direct een paar zakken afval kwijt. Wel handig is om op die blikken met merkstift te schrijven wat er in zit en tot hoe lang goed (dat staat, heel handig, op het etiket). Groente en fruit spoelen we af. Boodschappen opruimen wordt zo een heel karwei. Michel, onze Belg, had nog wat handige tips. Eieren kun je langer goed houden als je ze 5 seconden in kokend water hebt gehouden en spekblokjes schijn je goed te kunnen houden in een mengsel van water (1 liter), suiker en zout (beiden 120 gram) in een goed afgesloten bak. Dit moet je samen koken tot alles is opgelost en dan afkoelen. Belangrijk is dat alles in het vocht zit. We gaan het gewoon uitproberen, wel zo lekker om onderweg een carbonara te kunnen maken! Voor gebruik de spekjes wel goed afspoelen. Verder zijn we vandaag begonnen aan de GROTE klus. Het irriteerde ons al een tijd maar dankzij Michel weten we nu wat we moeten doen. De rand van het kajuitdak roest heel erg en om het goed weg te krijgen zijn we nu de teakrand rondom aan het weghalen. Dat lukt aardig en de ernstigheid van het wegroesten lijkt mee te vallen. Het rotste werk is vervolgens alle roest weg te bikken met een hamer en een beitel. Dan goed schuren en speciale epoxy (twee-componenten) erop. Waarschijnlijk zijn we hier wel een dag of tien zoet mee maar we zijn bang dat de roest anders erg uit de hand gaat lopen met vier weken op de oceaan. Dingo is gisteren hier aangekomen en dat hebben we gevierd met een BBQ. Het was erg leuk elkaar weer te zien. Morgen gaan ze de kant op (zij liggen hier dus wel legaal) omdat ze nieuwe antifouling (verf tegen aangroei) gaan aanbrengen. Ook een hele klus. Ik merk wel dat het klussen hier relaxter is. Het regent zo goed als nooit en het is lekker warm! 's Avonds ga je niet door omdat het dan donker is dus heb je tijd om te socializen en te praten over de reisplannen. Toch wel de wereld rond?

Grote klus Grote klus Grote klus
Ilse, 28/11/2006, 16:00

Wat een dag
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Tjonge jonge, als je houdt van afwisseling dan moet je echt een boot kopen. Ik zal aan het begin beginnen, dat was gisterochtend toen de Belgische solozeilende schipper van de Salland bij ons aan boord kwam om een praatje te maken... en het aantal keuzes dat we kunnen maken weer verder vergrootte. Volgens hem was voor een "korte" reis van drie jaar het rond de wereld varen echt teveel gejakker. En bovendien doe je dan alle plekken aan die iedereen die die route vaart aandoet met weinig tijd voor echt gekke omwegen. De kleine antillen waren volgens hem de Middellandse zee van de Amerikanen en daardoor was iedereen uit op je geld. Ook goedkoop klussen op Trinidad was iets van 15 jaar terug. Zelfs iets als de San Blas eilanden scheen al weer afgeladen te zijn met charterboten. Nee, wat we moesten doen was niet die 30000 mijl rond de wereld afleggen, maar naar bijvoorbeeld Guatamala gaan. Veilig, mooi, authentiek. En daaraan voorafgaand naar Brazilie, goedkoop leven, beter klimaat dan de Caribean. Hij was zelf overigens op al die plekken geweest. Daarna hebben we nog over ons teakdek gesproken. Hij had ook een teakdek gehad en heeft ons foto's laten zien van wat er gebeurt als we niet snel actie ondernemen. Hele stukken metaal rond het kajuitdak die volledig weggevreten waren. Auw. We mochten eigenlijk niet weg voordat we in ieder geval iets aan die rand hadden gedaan. De manier waarop we dat wilden doen was ook helemaal fout. Hij had het ook allemaal geprobeerd, maar uiteindelijk was epoxymastic het beste dat er was. Wondermiddelen bestaan niet, maar dit was veel beter dan wat wij erop wilden smeren. Nou, weer wat stof tot denken. 's Middags zijn we naar de kant gegaan om eens te rond te vragen naar die epoxymastic. En om voor het eerst deze reis naar de Chinees te gaan! In het kader van reserves opbouwen voor de oversteek hebben we "eat as much as you like" gedaan voor 6.95 euro. En daar hadden we later spijt van. We ontploften zowat. We zijn de bijboot ingerold en teruggemotord naar Hafskip. Maar daar wachtte ons een verrassing. Er was een enorme deining komen opzetten waardoor onze bijboot behoorlijk ruig over de golven ging en toen we dichter bij kwamen zagen we een figuur op onze voorpunt staan. Het bleek de solozeiler te zijn die onze ankerlier aan het redden was. De zogenaamde kettingklauw (die perfekt zou zijn volgens de watersportwinkel) was spontaan van de ketting gefloept en de boot hing nu met zijn volle gewicht te rukken aan alleen ons mooie ankerliertje. Heel slecht. Ons is nu een speciale knoop geleerd met dezelfde functie als de klauw maar dan wel betrouwbaar. Toen bleken we ook nog op een vlak onder water liggend boeitje te drijven wat continu lawaai maakte en ook gevaarlijk is bij eventueel starten van de motor. Dat boeitje hebben we maar baldadig losgesneden met een mes vanuit de bijboot (gelukkig net niet de bijboot lekgeprikt in die golven). Een "ongelukje", anders had onze schroef het misschien wel gedaan. De rest van de nacht niet echt kunnen slapen door het geslinger (in combinatie met twee kilo Chinees in onze buiken) en toen ging de wind ook nog eens draaien waardoor we in de buurt kwamen van een serieuze boei. Een boei die ze er notabene vandaag neergelegd hadden, terwijl wij al mooi geankerd lagen. Vandaar dat ik nu anker/boeiwacht aan het houden ben. En dit verhaaltje typ tussen het wacht houden in. Tja, al met al zijn de kaarten weer flink geschud maar eigenlijk is dat ook wat zo'n reis leuk maakt.
Joost, 25/11/2006, 09:00

In dubio
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Na het bezoek van mijn moeder en haar man zijn we weer aan het klussen geslagen. Ze hebben lekker veel spullen voor ons meegenomen (ze zijn net binnen hun kilo's gebleven voor het vliegtuig) die hier niet of nauwelijks te krijgen zijn. Bestellen vanuit Barcelona? Reken maar op 20 dagen...We zijn dus superblij met alle spullen die onze ouders voor ons gekocht en vervoerd hebben, thanks! Vandaag hebben we voor het eerst water kunnen proeven uit de 'Hafskip' bron. Joost heeft de watermaker kunnen aansluiten en hij doet het, alleen nog traag, waarschijnlijk moeten we het membraam schoonmaken maar daar wordt aan gewerkt. Echt superfijn om te weten dat we op de oceaan straks niet zonder water komen te zitten. Tussen het klussen door nemen we een duik in het water, heerlijk, dat was de bedoeling. Voor het eerst de zwemband kunnen testen en die bevalt prima. Wat wel gek is is dat het warm en zomers weer is maar dat het om 18:30 uur donker is. Ondertussen hebben we het veel over onze reisplanning. Tot nu hebben we vaak het gevoel gehad van haast. Dat hoelang je ergens kon blijven niet af hing van 'het is leuk hier, we blijven langer' maar meer van 'er is goede wind, we moeten verder'. Dat geeft te denken...Willen we het vanaf nu rustiger aan gaan doen en een jaar langer in het Caribisch gebied blijven? Dat betekent of groot rondje Atlantic van twee jaar of een jaar later Panama door. Dat laatste heeft de consequentie dat we de boot moeten verkopen in Nieuw-Zeeland of Australie of door te zeilen en een jaar later thuis te komen (4 jaar). Dat laatste vinden we wel erg lang maar we weten ook niet of je je boot daar handig kunt verkopen en willen we de boot wel verkopen? We kunnen ons ook houden aan ons oorspronkelijke plan van in drie jaar de wereld rond maar dat is misshien wel erg veel zee in relatief korte tijd...Lastig om daar over na te denken maar het is wel handig te bedenken op welk (ei)land aan de overkant we wille gaan aansturen. Gelukkig hebben we nog een paar weken en we liggen hier goed voor anker met de beste wifi-verbinding tot nu toe!

Ilse, 23/11/2006, 21:00

Tenerife
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Erg lang zijn we niet op Lanzarote gebleven, want we hadden een afspraak met familie op Tenerife. Er zat weer minder gunstig weer aan te komen, dus zijn we na een nachtje al weer meteen vertrokken. Twee rustige nachten doorgezeild en toen lagen we in de haven van Los Gigantes op Tenerife. Heel mooi gelegen onder gigantische rotsen (vandaar de naam), maar verder was het een redelijke cultuurschok. Na al die avonturen in Marokko en op zee kom je ineens in een supervakantieoord terecht. Overal veel te dikke of veel te dunne spierwitte Engelse toeristen die verveeld met hun heuptasjes om langs winkeltjes met uitsluitend troep slenteren. Restaurants die allemaal dezelfde menukaart hebben met tien gerechten in zes talen voorzien van verkleurde foto's. Opdringerige mannetjes die je mee willen nemen op de boot voor all-inclusive dolphin en whale watching met 100% money back guarantee indien geen dolfijnen gezien. We zijn zelfs nog een dagje in het all-inclusive hotel waar onze familie verbleef geweest en hebben daar de vegeterende zwembadgasten geobserveerd. Nee, dit gaat ons type vakantie nooit meer worden. Maar wat wel heel positief is van Tenerife is het weer! Eindelijk zitten we in een klimaat waar je tot 's avonds laat in je korte broek kan lopen. Het water is hier prachtig blauw en in het binnenland is de natuur indrukwekkend. Voor onze familie hebben we een eigen whale-watching and fishing trip georganiseerd naar Los Cristianos waar we nu voor anker liggen. Helaas zagen wij dan onderweg weer geen walvissen en ook het vissen heeft niets opgeleverd. Blijkbaar doen die toeristenboten toch iets speciaals. Voor ons staat de komende tijd in het teken van relaxen en de boot klaar maken voor onze volgende tocht. In het kielzog van Columbus de 2800 mijl naar de overkant van de oceaan afleggen.

Tenerife Tenerife Tenerife
Joost, 18/11/2006, 22:00

Lanzarote
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We hebben voor het eerst sinds onze reis 280 mijl kunnen doorzeilen zonder de motor nodig te hebben (lees, geen windstiltes). Dat vind ik wel even een vermelding waard ;-). Dingo vertrok twee uur na ons uit Safi en we gingen heel lang even hard. Dat vonden wij wel leuk om voor te blijven lopen op een grotere boot. De tweede nacht haalden ze ons toch in, ik kon mijn hele wacht hun toplicht aan de horizon zien. We bleven vrij dicht bij elkaar waardoor we via de marifoon contact konden houden. Dat is een gezellige onderbreking van de wacht, even kletsen. Dit keer is de marifoon ook erg nuttig gebleken. Na de derde nacht zouden we net in het ochtendlicht aankomen bij een mooie ankerplek tussen Lanzarote en Graciosa. We zagen onszelf al een duik nemen en het heldere water hier. Maar 's nachts kregen we ineens erg harde wind. 4-6 beaufort was voorspeld maar wij gingen ruim 7 knopen. Gauw een rif erbij gestoken. Hierdoor kwamen we te vroeg aan en was het aardedonker. We moesten door een kanaaltje tussen de eilanden door voor de ankerplek en wat we zagen waren de contouren van twee bergen. Nu waren we al wel bekend met het valwind-effect tussen twee bergen in maar volgens de pilot was dit geen zogenaamd acceleratiegebied. Niet bij noordoosten wind nee, maar wij hadden zuidoosten wind. Die komt hier weinig voor en heet de 'sirocco' en brengt harde wind en saharazand met zich mee. Dingo was eerder door het kanaaltje dan wij en kreeg door dit tunneleffect te maken met een storm! Dat was echt niet leuk. Ze hadden ons eerst al via de marifoon aangeraden het zeil voor het kanaaltje te laten zakken omdat het hen erg veel moeite had gekost en nu waarschuwden ze ons voor de plotselinge 'storm' met windstoten van 10 beaufort. We zijn omgekeerd en langs de oostkust van Lanzarote langsgevaren naar een haven. Dat was flink tegenvallen, want hierdoor kwamen we pas zes uur later aan land terwijl we al erg moe waren. Maar dat is niks vergeleken bij Dingo, die moeten nu verplicht doorzeilen naar Tenerife. We hebben erg met hen te doen. Gelukkig is de wind na een aantal uren afgenomen maar ze hebben nog hoge golven. Wij zijn erg blij dat ze ons gewaarschuwd hebben en nu veilig in haven 'Porto Calero' liggen. Onderweg hierheen zijn we ook nog verwelkomd door een groep dolfijnen en het is me gelukt er een foto van te maken, ze zijn zo snel. Verder kregen we ook nog een opvallend bericht op de navtex binnen; of we wilden uitkijken naar zwermen sprinkhanen die naar Afrika trekken. Gewoonlijk krijg je vooral weer-en veiligheidberichten binnen... Inka en Arne van de Duitse boot uit Safi liggen hier ook en hebben een feestmaal voor ons gemaakt, dat was erg lekker!