Frankrijk

Foggy night
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Het eerste etmaal zit er al op! We hebben rustig zeilweer, nu windkracht 3/4 recht van achteren. Vannacht hebben we erg veel mist gehad, dat vonden we best spannend omdat we geen radar hebben. Onze NL buren zijn net wat sneller (grotere boot) en hebben een radar. Was erg fijn, want ze riepen ons op als er een grotere boot op ons af kwam. Ze konden op de radar mooi zien dat ze voor ons uitweken en wij hebben niks gezien, alleen wat gemotor gehoord... Vlak na mijn wacht, toen ik net in bed lag, zag Joost dolfijnen! Echt geweldig! En dat in het donker. s Ochtends kwamen ze weer! Ze zijn echt een uur rondom de boot blijven spelen. Ze waren met een hele groep en vonden het vooral leuk om synchroon op te duiken. Vanmiddag hebben we ook nog walvissen gezien. Echt mooi wat je zo tegen komt. Vanmorgen stond er zo weinig wind dat we de Bolle Jan (soort spinaker) voor het eerst hebben aangeslagen. We hadden geen idee hoe dat zat, maar na anderhalf uur stond ie! Was een erg mooi gezicht. We hebben m er maar wel gauw afgehaald toen het harder ging waaien. Nu varen we alleen op de Genua en gaan 5.6 knopen. Daar zijn we erg blij mee, want we varen gemiddeld 4.5. Nieuwe foto's kunnen we op de site zetten als we internet hebben, die komen dus nog.

Ilse, 6/9/2006, 19:01

Klaar voor Biskaje
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Na een week de weerkaartjes goed in de gaten te hebben gehouden kunnen we gaan! Het schijnt dat na een tijdje van laaggedrukgebieden en zuidwesten wind er hier een periode komt met noordwesten wind en dat die vaak stabiel is. In juni t/m augustus is dat bijna altijd het geval, maar wij zijn laat en dan moet je dus extra goed het weer checken. Als het goed is blijft het tot en met zaterdag rustig zeilweer en hebben we dus 4/5 dagen voor de Golf van Biskaje. Het is een afstand van 320 mijl en in theorie zou je dat in 3 etmalen kunnen zeilen, mits je genoeg wind hebt natuurlijk. Aangezien we met onze 60 liter diesel 40 uur kunnen motoren zijn we toch ook echt afhankelijk van de wind. We kijken heel erg uit naar Spanje. Het Spaanse vlaggetje had ik op Alderney al af (die was lekker makkelijk). Van Silvia (vriendin van mij) hoorde ik dat het in heel Spanje bloedje heet is behalve in het stuk waar wij heen gaan (we willen naar la Coruna, noordwest Spanje). Ze schreef ook dat in NL de nazomer eindelijk is begonnen. Na 2 dagen in de mist voor anker is het vandaag ook lekker weer. Ik heb echt nog nooit zolang zoveel mist gezien. Gisteravond gingen we pannenkoeken eten bij onze buren maar toen we terug wilden naar onze boot konden we 'm door de mist nauwelijks onderscheiden. Ik vind het echt super luxe dat ik nu vanaf de boot de site kan updaten zonder wifi. Dat heeft Joost toch mooi voor elkaar gekregen. Het zou ook erg leuk zijn als het lukt om tijdens het zeilen in de Golf een stukje op de site te zetten (hangt een beetje af of we zeeziek worden...). De Biskaje klusjes zijn af (harpjes borgen, eerste reeflijn vervangen, dat soort dingen) en straks gaan we alles goed vastzetten en het bed verhuizen. Het is fijner om midscheeps te slapen, in de voorpunt is het zo'n geklots. Verder ga ik zo vast bedenken wat we gaan eten de komende dagen en dat op een slimme plek bij elkaar zetten zodat ik niet hoef te zoeken, want dat is niet echt een pretje op een bewegende boot. Corry (de moeder van Joost) heeft speciale ham voor ons gekocht die lang goed blijft en daar gaan we eens van genieten!

Ilse, 5/9/2006, 16:33

Camaret sur mer
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Geen internet en de site uit de lucht...Maar het is 1 september,dus die doet het weer(hopelijk) en Joost heeft de mail via de zender gemaakt! Deze tekst gaat straks via radiogolven naar een internetverbinding van iemand die ook een SBB-zender heeft maar dan met internet zodat t goed komt! Vanuit Guernsey zijn we weer naar het vaste land van Frankrijk gevaren. We wilden graag ver komen dus besloten we aan de wind een ondiep stuk over te varen. Hiervoor werden we beloond met hoge maar vooral erg steile golven! Gelukkig kwamen we daardoor lekker dichtbij het doel van die dag, dachten we...We gingen steeds langzamer tot we met de motor voluit slechts 0.9 knoop liepen (1.5 km per uur). We hadden de stroming flink onderschat, want het was springtij. Terug ging veel sneller (10 knopen!) en hebben we de eerste boei gepakt om aan te liggen. We vroegen nog aan de Fransman voor ons we hier okee lagen en volgens hem was dat pas de probleme. s Nachts werd ik ineens wakker omdat we onrustig lagen en daar kwam ons toetje voor die dag... de dieptemeter gaf 0.9 meter aan. Niet grappig! We steken 1.40 meter. We lagen nog recht en Joost zocht uit dat het over 3 kwartier eb zou zijn. We zijn buiten gaan zitten en de boot zakte weg en ging schuin liggen! Gelukkig hebben we slechts een half uur in deze onnatuurlijke positie aan de hoge kant van de boot gezeten en kwam de boot rechtop en weer lekker verder slapen. Na al deze acies letten we nog beter op de stroming, tij en verval. Via dagtochten (Ile de Brehat, Roscoff, Aberwrack) zijn we eindelijk het kanaal uit! Camaret is leuk en vanuit hier kun je mooi de oversteek naar Spanje maken. Nu wachten op NW wind. Leuk is dat we nu tussen twee andere NL vetrekkersboten liggen.

Camaret sur mer Camaret sur mer Camaret sur mer
Camaret sur mer Camaret sur mer
Ilse, 2/9/2006, 14:52

Wind tegen (stroom)
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Tja, eergisteren lagen we dus op Alderney en we wilden ondertussen wel graag weer een stukje verder varen. Maar dat gaat soms zomaar niet. Als je van Alderney weg wilt moet je namelijk door "The Swinge" heen. Dat is een stukje water waar heel erg veel stroom staat. Zoveel dat je op het hoogtepunt van de stroming er totaal niet tegenin komt, ook niet met de motor. Dus is het logisch om daar doorheen te gaan met de stroom mee. Maar, er is nog een ander effect en dat heet "wind tegen stroom". Als de windrichting tegengesteld is aan de stroming dan ontstaan er in de Swinge dangerous overfalls zoals de kaart ze omschrijft. Overhangende golven, bekend uit de surfwereld. Hoe harder het waait en/of stroomt hoe extremer dit effect. Op de dag dat wij weg wilden was de wind ZW kracht 5 en we moesten, met stroom mee dus, naar het ZW. Om het zo leuk mogelijk te houden zijn we vertrokken precies op het moment dat de stroming op z'n zwakst is. Op dat moment zagen we om ons heen ook talloze andere bootjes losgooien, dus we werden wel bevestigd in de juistheid van onze berekeningen. Maar goed, toen we eenmaal aan het begin van die Swinge waren bleken al die boten net te willen gaan starten met een wedstrijd. Kris kras door elkaar voeren ze voor een denkbeeldig startlijn en wij zaten daar middenin te klooien. En naarmate we dichter bij het kanaal kwamen werden de golven ook steeds extremer. Die wedstrijdboten gevuld met ervaren locals gingen er wel in, maar wij hadden eigenlijk weinig zin in zo'n kermisattractie. En er bleek ook geen enkele niet-wedstrijdboot te zijn uitgevaren. Dus omgedraaid en met motor en zeil vol bij hebben we de haven weer kunnen bereiken. Geen geslaagde actie, maar je probeert eens wat, toch? De volgende dag was de wind nog steeds tegen, maar nu slechts kracht 2-3. Een mooi moment voor een nieuwe poging. Deze keer lukte het met weinig moeite, maar het was duidelijk te zien dat de Swinge geen fijn water is. Zelfs met dit rustige weer waren overal vreemde draaikolken en gekke stukken volledig vlak water of juist steile golven te zien. Eenmaal hier voorbij was ons plan om tegen de (rustige) wind in de hele nacht door te varen op de motor om snel bij de west kant van Bretagne aan te komen. Maar helaas na een tijdje kregen we een weerbericht waarin werd gesteld dat de wind zou aantrekken tot 5-6 en tegen de golven die dat geeft wil je eigenlijk niet op de motor urenlang in boksen. Dus zijn we uitgeweken naar Guernsey waar we het anker hebben laten zakken. Een beetje teleurgesteld omdat we dat Engels kanaal nou nog niet uit zijn. En wat zie je dan als je midden in de nacht eens controleert of je nog goed op het anker ligt: een spiegelgladde zee, de perfekte omstandigheden om op de motor te varen. Dan zeggen we maar tegen elkaar dat het verderop vast wel hard waait... Dit is het soort dingen waar je aan moet wennen. En het is misschien toch ook wel het leuke van varen, want zo gebeurt er nog eens iets verrassends. Op dit moment liggen we namelijk in de gezellige haven van St Peter Port, hebben we weer internet en is het weerbericht voor morgen NW, zodat we naar Bretagne kunnen zeilen (wat natuurlijk beter is dan motorren over een vlakke zee). Tot slot, een andere verrassing die we anders waren misgelopen is het wel erg vreemde vaartuig dat op de foto te zien is. In eerste instantie dachten we: een catamaran die voor een windmolen langsvaart, dat moet het toch zijn? Maar na goed kijken bleek die windmolen toch echt ook te varen! Deze figuur heeft dus gewoon zijn zeilen en giek van z'n boot gesloopt en er een full-size windgenerator opgeschroefd! En dan varen op elektriciteit. Lekker makkelijk, nooit zeil minderen en altijd alle koersen bezeild. Misschien ook nog een optie voor ons...

Wind tegen (stroom) Wind tegen (stroom) Wind tegen (stroom)
Joost, 23/8/2006, 12:29

Brood maken
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We zijn zelf gaan ankeren vandaag! Dat is voor het eerst met ons nieuwe anker en tot nu toe bevalt ie prima. Aangezien we geen zin hebben om voor een van ons een watertaxi (is 6 euro!) te bestellen om alleen maar een brood te kopen besloot ik om er zelf een te maken. Het recept had ik thuis al uitgeprobeerd, maar op een boot is het toch net iets anders. Het afwegen werd lastig omdat de digitale weegschaal nergens stil kon staan en je dus een gemiddelde moest nemen van de waarden die deze aangaf. Lekker handig. Heb er ouderwets de maatbeker bij gepakt, dat ging een stuk sneller! Flink gekneed maar ondanks mijn inspanningen (2x 15 minuten pure lichaamsbeweging, die heb ik mooi te pakken) rees het deeg niet geweldig. Dankzij Gerdie's deegroller het deeg mooi plat gekregen en er twee rollen van gemaakt en vervolgens afgebakken in cake vormen. Het resultaat viel me enorm mee en 1 brood hebben we meteen opgesmikkeld!

Brood maken Brood maken
Ilse, 21/8/2006, 17:25

Wifi
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Wifi op de boot is echt fantastisch! Ineens kun je al je favoriete sites en programmaatjes gebruiken "net als thuis". Populair bij ons zijn natuurlijk email, windfinder.com (met hele high-tech windvoorspellingen, daarop is ook te zien dat we voorlopig wind uit het westen krijgen...) en skype (bellen naar NL voor 1,7 eurocent per minuut). Soms moet je voor Wifi betalen, soms kun je gratis ergens aftappen. Op dit moment doen we dat laatste. Maar omdat je al gauw met je boot te ver geankerd ligt van een nietsvermoedende breedbandabonnee op de kant, is een richtantenne wel handig. Wij hebben nu een zelfgemaakte bestaande uit een USB wifi stick en een metalen zeef! Werkt prachtig, als een schotelantenne.

Joost, 20/8/2006, 18:12

Alderney
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Vanuit Dieppe zijn we in een etmaal doorgevaren naar Cherbourg! Dat is een tocht van 110 mijl alleen bleef de voorspelde zuidoosten wind helaas uit. Verder hebben we wind uit alle richtingen gehad...De tweede helft hebben we mooi kunnen zeilen.Voor de lunch had Joost een makreel gevangen en die hebben we opgegeten, jummie! Wel via de marifoon contact opgenomen met Martin van de Phoenix, want hij had goede tips om m te bakken. s Avonds op zee een maaltijd bereid en vlakbij ons "showers", een prachtig gezicht vooral als je er zelf niet nat van wordt (ze foto). Ik vond het wel weer spannend om nachtwacht te hebben. Je kunt aan de kleur lamp (rood of groen) zien welke kant een boot opvaart. Er kwamen een aantal zeilboten langs en boven me af en toe onbewolkt met veel sterren. Donderdag kwamen we om 11 uur aan in Cherbourg. Joost is erg druk gweeest met het vervangen van een motoronderdeel en ik heb de Engelse zeevlag afgemaakt, zucht, wat een uitdaging! Was dan ook erg blij toen ie af was. Zaterdag zijn we heel vroeg opgestaan om met de stroom mee naar Alderney te gaan. Dat was een lekker kort tochtje. We zijn de Cape de la Hague gepasseerd waar het een grote klotsende boel is vanwege de gekke stroming. We snappen nu waaom je die mee wilt hebben..De stroming is hier maximaal 10 knopen en onze boot kan hooguit 6, dus in het slechtste geval ga je 4 achteruit! Alderney heeft geen haven. We liggen hier aan een ankerboei en dat is niet echt goedkoop, 20 euro per nacht en met de watertaxi naar de kant kost je 3 euro pp enkele reis! We hebben zelf een bijboot, maar de motor doet het (nog) niet en peddelen is geen beginnen aan met de stroming hier. De taxi roep je op met de marifoon.Alderney is erg mooi, we hebben een paar uur gewandeld en de rotsachtige kust bewonderd. Helaas geen foto s hiervan want ik was zo handig om wel de camera mee te nemen maar de net opgeladen batterij vergeten er in te doen...

Alderney Alderney Alderney
Alderney Alderney
Ilse, 20/8/2006, 17:34

Dieppe
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Na wat radiostilte hier weer wat leesvoer.... In Duinkerke lagen we al 4 nachten bij vloed enorm te klotsen door de deining dat we er eigenlijk wel weg wilden. 12 augustus vroeg opgestaan en weer geluisterd. De twijfel sloeg toe, windkracht 5, 6 soms 7 en aan de wind. Maar het Franse weer bleek vaak te pessimistisch eigenlijk kon je er standaard een beaufortje aftrekken. Joost raakte in gesprek over zijn weertwijfel met de Phoenix en zo kwamen we in contact met Rowena en Martin. We besloten te gaan en het was net niet bezeild voor ons, maar motorzeilend naar Calais ging goed. De Phoenix ging een stuk harder dan wij maar ze hebben wel mooie zeilfoto's van ons gemaakt. In Calais lagen we in een bassin waar je alleen met hoog watre in kon varen. Dat wordt eindelijk lekker slapen dachten we....Niet dus....enorme windstoten legden de boot steeds scheef en een enorm geklapper van vallen en stagen en dat was nog niet alles, want s nachts deden ze de deur ook open en klotste de zee alsnog naar binnen. Geen succes, Calais. Volgende dag mooi weer en heerlijk gezeild naar Boulogne sur mere. De Phoenix ging ook. Prachtige zeiltocht. In Boulogne had de Phoenix al een plaatsje voor ons . Heerlijk geslapen! De Phoenix niet zo. Vanwege de hevige regenval de nacht ervoor lieten ze overtollig regenwater door en dat werd een steeds grotere waterval achter onze boten. De Phoenix had 2 en een half knoop stroming gemeten op hun log. Leuk fenomeen hier zijn ook de campers. Ze mogen gratis op de parkeerplaats staan en staan hutje mutje in enorme rijen en hebben nog net ruimte om naast hun buren hun stoeltje uit te klappen. Boulogne zag er leuk uit maar de wind was goed dus gingen we meteen door. Een etappe van 55 mijl (100 km) naar Dieppe. Dit had Joost strategisch gekozen vanwege de windrichting en zodat het daarna korter is naar Cherbourg. De Phoenix lag nog lekker te slapen toen we weg vaarden maar we hadden afgesproken via de marifoon contact te houden op 77 (ouwehoerkanaal). Twee uur later kwamen ze achter ons aan maar ze hebben ons niet ingehaald....Was mooie tocht. We hebben iets meer zeil gevoerd dan gewoonlijk bij 5, 6 maar dat ging goed! We konden bijna aan de wind zeilen en dat was ook de koers. Dieppe is een erg mooi stadje. Eindelijk liggen we in een oud stadje in een enorme havenkom. Het verval hier is 10 meter!. Met vloed lig je dan nog het leukst. Je vaart hier ook prachtig langs de krijtrotsen. In Cherbourg gaan we proberen wat foto's bij de verhaaltjes te zetten. In Dieppe hebben we weer heerlijk geslapen en een gezellige tijd gehad met de Phoenix. Die hebben we net uitgezwaaid n wij gaan ook uitvaren, dan hebben we nog even stroom mee.