Voorbereiding
Inspiratie

Boeken:

  • 'Solo' van Tania Aebi, over een meisje van 18 dat alleen de wereld rondzeilt. Een belangrijk boek voor ons. Joost zag een grote zeilreis al langer zitten, maar nadat Ilse ´Solo´ had gelezen was ze ook voor!
  • 'Ritme van de oceaan' van Olav Cox, over een jong gezin dat in drie jaar rond de wereld zeilt (aanrader om bijv. je ouders te laten lezen, geeft een goed beeld van wat rond de wereld zeilen is).
  • '400 Maandagen, een oceaanreis voor beginners' van Hans-Elias de Bree, over een stel dat in eerste instantie nooit gezeild heeft en hoe ze zich voorbereiden voor een rondje Carieb en de reis zelf.
  • 'Zeilend naar de wildernis' van Elly en Dick Koopmans, boek over een alternatieve route, namelijk naar Gambia en Alaska.


Website van vertrekkers: www.zeilen.com/vertrekkers. Vooral de website van de Schorpioen, www.schorpioenopreis.nl, hebben we fanatiek gevolgd.

Bezoekjes aan weer thuisgekomen vertrekkers. We zijn met andere stellen in contact gekomen via-via of via internet en zijn bij een aantal van hen op bezoek geweest om met veel interesse hun verhalen te beluisteren. De eerste keer was best spannend. Op bezoek bij mensen die een oceaan hebben overgestoken! En wij nog totaal onervaren. Maar natuurlijk bleken dat ook hele gewone mensen te zijn waar we wel heel veel van konden leren.

Nuttige boeken

  • 'De Wereldzeiler, een projectmatge aanpak' van Jimmy Lengkeek, veel tips over allerlei onderwerpen zoals bootkeuze, elektriciteit en instrumenten voor het varen.
  • 'Twenty small boats to take you anywhere' van John Vigor, over het kiezen van een betaalbare zeewaardige boot. De Jan Haring stond hierin niet beschreven, maar wel interessante overwegingen bij de keuze.
  • 'The rigging handbook' van Brion Toss, over touwkeuze, splitsen, knopen, verstaging en noodreparaties.
  • 'Schiemanswerk' van J.H.Coolhaas, over knopen en splitsen.
  • 'Het Grondtakel' van Foeke Roukema, alles over ankeren en ankergerei.
  • 'Dieselmotoren voor de watersport' van Kasper van Zuilekom, over uitrusting en onderhoud.
  • 'World Cruising Routes' van Jimmy Cornell, hierin staan alle zeilroutes over de hele wereld en in welk seizoen je het beste waarheen kunt gaan.
  • 'Stormtactics' van Lin and Larry Pardey, wat te doen bij storm.
  • 'Zwaar weer zeilen' van Adlard Coles, wat te doen bij zwaar weer en storm.
  • 'Meteorologie & Oceanografie voor de zeevaart' van C.J. van der Ham, C.G. Korevaar, W.D. Moens en P.C. Stijnman, over onder andere weersystemen en natuurkunde van de atmosfeer.
  • 'Instant Weather Forecasting' van Alan Wats, aan de hand van foto's wolken en weer herkennen.
  • 'Dokter aan boord' van DR.R.T. Counter, eerste hulp voor watersporters.
  • 'Piraten aan boord' van Klaus Hypendahl, ervaringen, adviezen en preventie.
  • 'The cruisers handbook of fishing' van Scott & Wendy Bannerot, over vistechnieken vanaf de zeilboot.


Aanpassingen aan de boot

Hier zijn we nog het drukst mee geweest! Uiteindelijk bleek de kluslijst zo lang dat we op de Canarische Eilanden de
'Nederland klussen' pas af hadden. We zijn er achter gekomen dat 'spullen kopen voor de klus' net zoveel tijd kost als de klus zelf en dat je over een klus standaard 2-3 keer langer doet dan dat je inschat... Ik noem hier alleen de grootste klussen.

  • Ankerbak laten maken en ankerlier plaatsen en keuze maken voor ankergerei. Wij hebben gekozen voor 60 m. ketting van 8 mm dikte. Ons anker is een 20 kg Delta anker.
  • Paal op de boot laten lassen om de windgenerator te installeren. Wij hebben gekozen voor de 'KISS', ingevoerd uit Trinidad.
  • Loodgieterswerk... alle plastic onderdelen vervangen door degelijk metaal.
  • Kledingkast gemaakt in de voorpunt.
  • Inbouwen apparatuur als GPS, SSB en computer.
  • Installeren van de SSB achterstagantenne en antennetuner.
  • Installeren van de watermaker en een flexibele waterzak om meer water mee te kunnen nemen.
  • Nieuw grootzeil.
  • Nieuwe verstaging, de oude was 25 jaar oud!
  • Nieuwe accu's gekocht, nog even snel vlak voor vertrek. Maar helaas bleken deze niet goed. In Marokko goede 'deep cycle' accu's gekocht. Het belangrijkste is dat de platen in de accu's dik zijn! Anders gaan ze snel kapot bij wat diepere ontlading.
  • Onderhoud zoals roestplekken wegwerken, nieuwe laag antifouling voor vertrek en het wegbreken van de teakrand rondom het kajuitdak om het roest daar weg te halen en vervolgens daar een 2-componenten verfsysteem aangebracht en het gat weer opgevuld met goedkoop (met epoxylijm bewerkt) hout.


Financieel

Simpele formule: beide full-time werken en het uitgeven van geld aan materiele zaken minimaliseren. Hoe gelukkig word je van een nieuwe bank van tweeduizend euro? Eventjes heel erg, maar ja, dan ben je eraan gewend en weg is het geld. Hetzelfde geld voor de auto. Een splinternieuwe is gewoon onevenredig duur ten opzichte van een tien jaar oude die je inderdaad wat vaker naar de garage moet brengen. En puur functioneel gezien brengen ze je allebei waar je wilt! Veel gehoord over auto´s was ook "ik wil gewoon een auto zonder gedoe, een nieuwe dus". Dat is meestal wel waar, maar dan zal een boot wel even schrikken zijn als je ervaart wat daaraan kapot kan en gaat. Op "ervaringen" zoals vakanties, restaurants en cafébezoek hebben we nooit bezuinigd omdat we het gevoel hadden dat dat veel meer waar voor je geld is. Alles wat na deze formule overbleef op een spaarrekening en na vijf jaar hadden we genoeg voor onze boot en reis. Geen geheime potjes. Geen slimme aandelendeals.

Diploma's

Joost heeft vaarbewijs 1&2 en is zendamateur geworden zodat we kunnen mailen via de SSB-zender.
Ilse heeft Marcom B (marifoon & GMDSS).



 footer