Portugal

Straat van Gibraltar
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Vrijdagavond zijn we in het donker Lissabon uitgezeild. Meteen buiten de haven hees Joost het grootzeil maar ik had de ebstroom wat onderschat waardoor de kademuur snel dichtbij kwam. Gauw een dot gas erbij. De zeilen stonden en we voeren met 7 knopen onder de hoge brug door. We kregen er een prachtige sterrenhemel bij. Dingo en Wateraap voeren tegelijk met ons uit. Wateraap had de avond ervoor al een poging gedaan, maar de golven waren zo extreem (5/6 m) dat ze na een paar klappen zijn teruggekeerd. Toen we Lissabon uit waren en het omgevingslicht weg konden we zoveel sterren zien als ik er nog nooit gezien had! De maan was al weg. De grote beer staat hier trouwens op z'n kant, als een enorm vraagteken. De wind was super alleen werden de golven steeds hoger tot een meter of drie. Ik kan je zeggen dat dat geen pretje is. Joost en ik zijn beiden zeeziek geweest en je aankleden na het slapen voelt net zo als of je iets in je tas zoekt in een botsautootje. Wat leuk is is dat we een SSB-netje hebben opgezet met de andere twee boten. Daaruit bleek dat wij niet enige waren met zeeziekte. We bebben gelukkig al veel kunnen zeilen en voor de zekerheid hebben we nog 3 jerryans van 20 liter meegenomen. Dat was ook wat om die te vullen... 2 km. heen en weer gelopen met een winkelwagen over Portugeze stoeptegeltjes. Volgens onze boordpapegaai zijn we gek dat we dat gedaan hebben. Maar we zijn er wel blij ee, want we hebben weinig wind en net de motor bijgezet. We kregen ook nog onverwacht een vogeltje op bezoek. Dat was wel grappig, hij durfde erg dichtbij te komen en is wel een paar uur gebleven. Hij was wel zo brutaal dat hij binnen op de arm van de slapende kapitein ging zitten! De drukte qua vrachtschepen valt erg mee. Vannacht gingen er twee vlakbij ons de hoek om van Portugal naar de Straat van Gibraltar. Dat zag er wel spannend uit, dus heb ik ze opgeroepen om te vragen of ze ons zagen. Ik kreeg geruststellend antwoord en een ging netjes achter ons langs. We zijn op weg naar Safi, Marokko, en nog 169 mijl van de 390 te gaan. We zijn dus al over de helft! Waarschijnlijk komen we dinsdag overdag aan. We zijn erg benieuwd naar Marokko! ps. afgelopen zondag tot donderdag hadden we een storing met de SSB-zender en hebben we geen mail kunnen ontvangen. Heb je ons in die tijd gemaild, dan graag nogmaals sturen.

Straat van Gibraltar Straat van Gibraltar
Ilse, 29/10/2006, 17:00

Zou het morgen...?
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Vandaag is het precies twee weken geleden dat we in Lissabon aankwamen. De eerste paar dagen denk je dan echt nog niet aan verder gaan en geniet je van je nieuwe omgeving. Na een paar dagen stad een paar dagen ankeren denk je: Laten we eens naar het weer gaan kijken... Dat weer zag er steeds ongunstig uit, harde zuidwesten wind en waarschuwingen voor heavy waves. De navtex van Dingo geeft ook continu aan dat havens gesloten zijn. Dit komt doordat de zeebodem bij de kust ineens ondiep wordt waardoor surfgolven ontstaan bij harde wind en die zijn gevaarlijk. Maar morgen lijkt de grote dag te worden! Vandaag gaat de wind al draaien en afnemen. Vanwege de vloedstroom (we liggen nog steeds aan de rivier maar sinds een paar dagen weer heerlijk rustig in de haven) kunnen we niet vandaag nog bij daglicht vertrekken. Eigenlijk vinden we dat niet zo erg, dan hebben die heavy waves ook nog een nachtje om minder heavy te worden. Als het goed is blijft het een paar dagen zo en we zetten in op Marokko (320 mijl, net zover als de golf van Biskaje) maar we kunnen nog uiwijken naar de Algarve. In de afgelopen weken hebben we niet stil gezeten. Joost is de mast in geweest om te kijken welk LED-lampje in ons toplicht past. Dat gaat ons veel stroom schelen. Verder hebben we een zonnepaneel laten invliegen vanuit Nederland (thanks pap en Martin!) zodat we meer stroom hebben als we voor anker liggen. Joost heeft 'm meteen opgehangen en nu nog aansluiten. Een ding is jammer, onze zo goed als nieuwe accu's zijn bijna dood. We zijn al op jacht geweest in Lissabon, maar het duurt twee weken voor je ze dan hebt. Je zou toch denken dat je in zo'n grote stad daar wel makkelijker aan kunt komen. De accu's die wij willen zijn alleen te krijgen in La Coruna en dat is wel een stukje terug. We gaan vandaag de boot weer helemaal zeilklaar maken. Ik heb er ook zo'n zin in om weer verder te gaan!

Zou het morgen...? Zou het morgen...?
Ilse, 27/10/2006, 03:00

Hafskip op hol
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We liggen sinds zondag voor anker bij Seixal. Dat is een klein plaatsje ten zuiden van Lissabon en ligt aan een zijtak van de rivier de Tejo waar Lissabon aan ligt. Je ligt hier redelijk beschut maar er is hier een erg vreemde stroming. Het is nu wachten op goede wind, maar de wind blijft hard uit het zuiden komen en de golven zijn hoog, dat is wel erg balen. We lagen erg goed voor anker sinds zondag, maar dinsdag wilden we toch graag draadloos internet dus zijn we een stukje verder gaan liggen, naast Dingo. Joost heeft een mooie antenne in elkaar geknutseld met de juiste parabolische ronding en die werkt best goed, met de ebstroom dan...Die komt namelijk uit dezelfde richting als de wind en dan liggen we mooi achter ons anker. Met de vloedstroom is het een ander verhaal, dan gaat de Hafskip achtjes draaien rondom het anker! Hierdoor kwam het zo dat we over ons ankerbolletje heen vaarden (zit aan je anker vast zodat als je je anker niet loskrijgt vanaf de boot je 'm via het balletje omhoog kan trekken en handig is ook dat anderen kunnen zien waar je anker ligt). Dat was niet fijn, want blijkbaar bleef het ankerbaltouw achter de romp steken en trokken we zo ons anker er uit. Ik was lekker een boek aan het lezen en Joost aan het solderen en onze reactie was wat traag toen ons ankeralarm af ging (kun je instellen op bepaalde afstand vanaf je anker, wordt de afstand te groot, dan gaat 'ie af en krabt je anker waarschijnlijk). Gauw de motor aan en opnieuw het anker uitgegooid. Zonder balletje dit keer. We lagen weer. 's Avonds hebben we heerlijk bij Martin en Dirma gegeten en een DVD-tje gekeken (dat was lang geleden!). Martin had wel even een uurtje de motor aangezet om dit qua stroom mogelijk te maken ;-). Na de film ging opeens Dingo's ankeralarm! Joost en ik reageerden dit keer wat alerter. Niet grappig, want het was al 1 uur 's nachts. Dingo, Hafskip en nog een boot vlakbij ons waren allemaal achtjes rondom hun anker aan het draaien. Dat ging steeds maar net goed... Martin besloot een tweede anker uit te brengen en Joost was even naar onze boot heen en weer gevaren met de bijboot, maar niks aan de hand. Hafskip en Dingo zijn anders gebouwd waardoor ze in tegengestelde richting om hun ankers heen dansten. Gewoonlijk met de wind draai je allemaal steeds dezelfde kant uit, maar met die stroming werd dat een heel ander verhaal. De boten kwamen steeds heel dichtbij elkaar tot dat ik Hafskip wel heel erg op ons af zag komen (op de GPS had Dingo gezien dat zij soms met een snelheid van 2 knopen rondtolden). We hebben met al onze krachten de boegspriet van de Dingo afgeduwd waardoor de schade beperkt is gebleven tot drie verbogen zeerelingpaaltjes. De schrik zat er goed in! Joost stapte via onze bijboot over op de Hafskip (erg dichtbij dus) om de motor aan te zetten en tegelijk dook Martin het water in omdat hun bijbootje loszat en wegdreef. Pffff, echt niet leuk. Ik trilde nog van het voorval en Joost had me nodig op de boot maar ik durfde niet alleen tegen die harde wind in te roeien. Martin bracht me even gauw met ons bootje op sleeptouuw en we zijn opnieuw gaan ankeren. We zijn tot 4:30 uur opgebleven tot die rot vloedstroom voorbij was en daarna konden we zes uur 'slapen', wat lastig was met harde wind romdom je boot en de angst die er nog een beetje in zat. Toen de vloedstroom weer begon is Joost bij Martin gaan helpen met de schade en zat ik een beetje angstig om me heen te kijken of alles wel goed ging. Dat ging het dus niet. De buurboot en wij kwamen steeds dichter bij elkaar, dus heb ik de motor aangezet en achteruit gevaren om ons te behoeden voor meer schade. Joost opgeroepen op 77 en die kwam snel terug om mij te helpen. Dingo ging naar Lissabon en wij hebben nogmaals ons anker uitgegooid verweg van alle andere boten zodat Hafskip naar hartelust rond kan surfen. Ik snap die man nu wel die zijn tweemaster hier laat droogvallen en niet voor anker heeft gelegd voor het winterseizoen terwijl ik dat zondag nog gek vond...

Hafskip op hol Hafskip op hol
Ilse, 20/10/2006, 18:00

Lissabon
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Na het surfen van vorige week zijn we aardig druk geweest. Afgelopen maandag zijn we vanuit Leixoes 24 uur gaan motoren naar Peniche. Er was nauwelijks wind en deining, perfect motorweer ;-). Een nachtje door was wel weer leuk, veel dolfijnen rondom de boot gehad 's nachts! Ik merk dat ik tijdens de nachtwacht steeds meer dingen ga doen. Even een kopje thee maken of een mailtje naar iemand typen, dat maakt de nachtwacht een stuk minder vermoeiend dan drie uur lang stilzitten. Koud is het ook niet meer, m'n zeilbroek had ik voor het eerst niet nodig maar m'n muts nog wel. In Peniche lagen ook Dalliance en Dingo en Dalliance had een kip-bbq-afhaaltent ontdekt. Daar hebben we met z'n allen wat gehaald en in het park opgegeten. Was wel grappig, Marco had een fles wijn gekocht en die bij een cafe laten ontkurken en gewoon meegenomen naar het park. De kip was echt supergoed! Ze pakten het in papier in met friet en olijven. We hadden uitgerekend dat we om drie uur 's nachts moesten opstaan om op tijd in Lissabon te komen. Er zou noordenwind komen. Vanaf 3 uur elk uur de wekker gezet om te kijken of de wind al was gedraaid en om 6 uur was 'ie west! Wij snel anker opgehaald en foetsie. We hebben heel veel kunnen zeilen met weinig golven. Heerlijk! Later kwam de noordenwind en hebben we de zeilen voor het eerst gezet alla 'Zeeuws meisje' (genua uitgeboomd naar de ene kant en grootzeil met bulletalie vastgezet tegen gijpen aan de andere kant, handig met wind pal van achteren). Toen bleek dat we voor het eerst een positieve rekenfout hadden gemaakt en we ondanks drie uur later weg toch in Lissabon konden aankomen! Daar wilden we graag op tijd zijn omdat Edward, Renate en Meriam (vrienden van ons) vlakbij Lissabon waren en die zouden we ontmoeten. Lissabon ligt aan een rivier dus we moesten ook rekening houden met de stroming. We zijn met 8 knopen onder de enorme brug (69 m. hoog) doorgevaren. We waren helemaal moe van die dagen op het water, dus hebben we lekker rustig het anker uitgegooid in Seixal, vlakbij Lissabon. Donderdag in de haven in Lissabon gaan liggen en wat dingen geregeld (zeilmaker om de kluiver te laten vermaken voor de rolreef, gasfles vullen). 's Middags kwamen Edward en Renate met Meriam van bijna twee ons ophalen! Meriam zei 'boot'(heel goed) en we zijn Lissabon ingewandeld. Wat een prachtige stad! Veel smalle straatjes en huizen met balkonnetjes en mooie doorkijkjes. In een parkje koffie gedronken (70 cent per kopje!) en 's avonds naar hun huisje gereden. Dat was 110 km. verder op maar de wegen zijn hier zo goed dat we er in een uur waren. Wat gaat het ineens snel met een auto! We hebben heerlijk gegeten, geslapen in een stilstaand bed en gezeten aan een tafel met stoelen. Was wel gek om na 3 maanden de boot een nachtje alleen te laten. De volgende dag was de warmste tot nu toe, 30 graden! Bij het huisje was ook een trampoline en daar heb ik even heerlijk op gesprongen. 's Middags werden we weer teruggebracht via de Lidl en de toren van Belem. Die toren is grotendeels in nautische stijl gebouwd en stond vroeger midden in de rivier. Veel mooie poortjes en kozijnen zodat ze de rivier goed in de gaten konden houden. Het afscheid vonden we wel even lastig, het was zo gezellig! Zaterdag geprobeerd om spullen voor de boot te kopen maar dat schoot niet echt op. Het is net zoiets als je voor het eerst gaat samenwonen en denkt dat je in een paar uur compleet bij de Ikea kunt slagen. Wat is het in Nederland toch makkelijk om speciale dingen te kopen... Vijf uur later was het gelukt om wat touw te kopen en een pilot te kopieren (thanks wateraap) en konden we nog even door de stad lopen. Ze hebben hier trouwens erg leuke koffietentjes. Dat noemen ze een 'pasteleria' en het lijkt nog het meest op een banketbakker met wat zitjes. Lijkt me een gat in de markt voor Nederland. Vandaag op de valreep een 'pasteitje Belem' geproefd. Dat is een soort bladerdeegtaartje met creme brulee erin, erg lekker. Nu liggen we weer op ons ankerplekje in Seixal om op goede wind te wachten en na te genieten van Lissabon.

Lissabon Lissabon Lissabon
Lissabon
Ilse, 16/10/2006, 20:00

Golfsurfen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We zijn weer onderweg. Onze volgende bestemming is Lissabon met waarschijnlijk een tussenstop op 2/3 van de reis. Vannacht varen we in ieder geval door. Op de motor want voor de komende dagen is er nauwelijks wind voorspeld. Gisteren hebben we gegolfsurfd. De Portugese kust ligt geheel onbeschermd naar de oceaan toegekeerd en kleine golfjes op zee groeien uit tot redelijke monsters vlak voor het strand. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt door surfers. Het enige dat ze hebben is een klein piepschuim plankje dat met een touwtje om de arm zit zodat je hem niet kwijt raakt. Nu had Dingo toevallig ook twee van deze plankjes aan boord, dus wij zijn het ook eens gaan proberen. Niet gehinderd door enige kennis van techniek of risico's uiteraard. Nou, het viel in eerste instantie flink tegen. Elke keer als je tot je knieen in zee stond kwam er een gruwelijke breker aan die je totaal wegblies en op het strand dumpte. Iets verder de zee op was er niks aan de hand. Daar zag je die surfers een beetje luieren op hun plankjes. Maar hoe kom je daar? Na vele pogingen en veel zout water in mijn neus is het gelukt om door die barriere heen te komen. Het is een kwestie van timing en onder golven door duiken. Het was wel stoer om tussen de professionals te dobberen. Allemaal van die typische surffiguren die ten alle tijden cool om zich heen kjken. Eentje begon te wijzen naar mijn plankje (zag er blijkbaar te goedkoop uit) en iets over dat ik geen pak aan had en de rest wel. Nouja, zal wel. Na een tijdje in die golven te hebben gelegen wil je dan wel weer met zo'n breker mee naar het strand. Sommigen deden dat echt heel goed. Je weet wel, zo onder zo'n boogje doorsurfend. Ik daarentegen werd echt vreselijk gelanceerd. Al koprollend en schurend over de zandbodem kwam ik weer aan op het strand. Door de grote kracht was het borglijntje van de plank gebroken en kwam die iets na mij aanspoelen. Goed, zo moet het dus niet. Veel beter dan dit is het me niet echt gelukt, maar we hebben wel veel lol gehad. Ilse vond het allemaal nog spannender en heeft zich beperkt tot surfen in enkeldiep water, wat soms ook verrassend ruig is.

Golfsurfen Golfsurfen
Joost, 9/10/2006, 14:00

Porto
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Woensdag zijn we in een keer van Bayona naar Leixoes gevaren. Dat was een tocht van 65 mijl! Om half acht 's ochtends vertrokken in het pikkedonker (rond 8:15 wordt het licht) en op de goede lichtjes afgevaren. Wel oppassen voor de kleine vissersbootjes die een klein lampje voeren. Het zicht was volgens de Spaanse kustwacht 'bery good' (in Spanje spreken ze de 'v' uit als een 'b')en er stond een mooie noordenwind dus de zeilen gehezen! Dat ging best lekker met wolken maar als de zon doorkwam zakte de wind in. Van vol tuigage naar grootzeil met tweede rif en strak in het midden als steunzeil voor het motoren. We hebben toch wel 15 knopen (windkracht 4) nodig op zee wil je lekker kunnen zeilen. Dat komt door de deining, want daardoor valt de kracht van de wind steeds even uit de zeilen en flapperen ze. Aan het eind van de dag heeft Joost mij even geleerd hoe ik een rif kan zetten en er uit kan halen dus dat heb ik mooi kunnen oefenen met rustig weer. 's Avonds om half tien lagen we in de haven van Leixoes. Wel een goede oefening om een haven in het donker aan te lopen maar ik vond het ook wel een beetje spannend. Dan doe ik de huik maar vast om het grootzeil heen en houd ik de grote jongens en het sectorlicht in de gaten. In Leixoes varen de containerschepen af en aan maar daar heb je geen last van, het uitzicht is alleen wat ongezellig. Gisteren zijn we met de bus naar het prachtige Porto gegaan. Door Porto loopt een brede rivier terwijl de stad op een steile heuvel ligt. Heel veel smalle straatjes en hoge huizen. De huizen hebben gietijzeren balkonnetjes en waar je ook kijkt zie je daar was aan hangen. De huizen hebben verschillende kleuren maar de daken zijn oranje. We hebben heerlijk geslenterd en zijn over de brug van Eiffel gelopen. Een enorme boog over de rivier waaronder auto's reden en boven de boog kon je lopen en reed de metro. Dat was even een klim maar het uitzicht was dat meer dan waard. Natuurlijk hebben we op een terras port gedronken. Dat was heerlijk alleen de rekening van 10 euro was wat minder. Dan hebben we waarschijnlijk hele goede port gehad ;-). Ik vond de fles er zo sjiek uitzien en de ober droeg een heel net jasje met gouden manchetten. Vandaag hebben we geprobeerd een watersportwinkel te vinden. We werden van hot naar her gestuurd maar na drie uur zoeken hebben we het opgegeven. Wat me zo opvalt hier is dat zoveel huizen in slechte staat zijn. De winkeltjes zien er ook heel ouderwets uit, alsof je 20 jaar terug de tijd in gaat. We hebben de conclusie getrokken dat Nederland er overdreven netjes uit ziet. De rest van de dag hebben we gevuld met een smerig klusje: het schoonmaken van de waterleiding. Dat was niet zo leuk, maar wel erg nodig. We hadden steeds van die algen in onze thee zwemmen. Het bleek dat Joost het filter per ongeluk op de verkeerde leiding had gezet dus dat is nu goed. De leiding zelf hebben we met behulp van een trekveer en een stukje vaatdoek van binnen schoon gemaakt. Heel veel groene troep! Maar we zijn nu wel erg blij dat dat klaar is, zo'n schoon water hebben we nog niet gehad op de boot!