Frankrijk terugweg  

Vastgelopen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We hebben Job aan boord en dat is maar goed ook. Het is veel ondieper op het Rhone-Rijnkanaal dan dat het volgens het boekje zou moeten zijn. Behalve dat we enkele keren de bodem even kort hebben aangeraakt met onze kiel zijn we ook drie keer echt vastgelopen. De eerste keer moesten we een touw naar een boom spannen om los te komen. De tweede keer lukte het door het anker zwemmend uit te brengen en met de lier de boot weer los te trekken. De laatste keer was echt lastig. Weer brachten we het anker uit en met Job dansend op de ankerlijn en ik met vol motorvermogen links en rechts wrikkend kwamen we na een uur los. Een hele opluchting, want er zijn ook gevallen bekend van boten die met een kraan uit het kanaal moeten worden getakeld.

Maar op het vastlopen na was het een leuke tocht. We hebben allerlei verschillende landschappen gezien, we zijn door een tunnel gevaren en Job heeft twee vissen gevangen waarvan we er eentje hebben opgegeten. Siebe vindt het ook erg leuk om iemand anders aan boord erbij te hebben die allemaal nieuwe spelletjes kent.

Helaas kwam aan de tocht een plotseling einde omdat de motor ernstig water lekte. Waterpomp kapot. En de benodigde onderdelen waren hier in de buurt nergens te krijgen. Dus hebben we drie dagen stilgelegen in het plaatsje Montbeliard. We waren wat teleurgesteld omdat we niet verder konden, maar van de andere kant regende het toch veel en waren er best leuke dingen in de stad te doen. Gisteren kwamen Job=92s ouders hem ophalen en namen meteen de onderdelen mee. De hele club is afgelopen nacht op de boot blijven slapen. Erg gezellig, maar de puinhoop in de boot aan het eind van een wereldreis met zeven personen aan boord is onvoorstelbaar. Vanochtend hebben we de waterpomp gerepareerd en is de hele familie nog even door een sluis gegaan. Daarna zijn we met ons drieen weer verder gevaren.

Vastgelopen Vastgelopen
reageer!
Joost, 25/7/2010, 20:08

Slootje varen
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Ondertussen zijn we al een heel stuk voorbij Lyon. De afgelopen week hebben we op de rivier de Saone gevaren. Dat gaat een stuk sneller omdat we geen stroom tegen meer hebben. Onderweg een hoop stadjes bekeken en elke dag verse baquettes. Huurboten komen we ook tegen. Deze hangen vol stootwillen en gezien de vaarkunsten van de meeste huurders zijn er ook havens waarin ze niet mogen afmeren. Ze worden ook wel botsauto=92s genoemd. De Saone vinden we erg op de IJssel lijken. Smal, weinig scheepvaart en een vlak landschap. Siebe vindt de koeien erg leuk en als hij een tractor ziet zegt hij =91tractor boer=92, dat weet hij uit een boekje en nu ziet hij het in het echt. Voor de laatste keer deze reis heb ik het haar van beide heren bijgewerkt. Siebe hebben we in de schaduw in z=92n stoeltje op de steiger gezet met voor zijn neus de Teletubbies. Dat werkte erg goed. Hij heeft de aflevering nu zelfs al zo vaak gezien dat hij er liedjes uit kan nazingen. Regelmatig horen we briljante teksten als =91hoed na na na hoed=92 en =91aya aya aya aya Poooo=92. Sinds de Middellandse Zee krijgen we regelmatig bezoek van mijn moeder en haar man. Erg leuk. Soms gaan we ook mee naar de camping en daar zag Siebe dat ze in een tent wonen dus nu heeft hij het steeds over =91oma tent=92.

Gisteren vonden we een mooi deurtje in de Saone met een bord er boven. Het Rhone-Rijn kanaal. In de eerste sluis kregen we een afstandsbediening om onbemande sluizen een signaal te geven dat we er aan komen. De deur gaat open en dan klimt een van ons de ladder op om de boot vast te leggen. Weer terug op de boot trek je aan een stang om de sluis aan te zetten. De ene deur sluit zich en in de andere deur gaan de kleppen open zodat het water heel snel naar binnen stroomt. Alles gaat vanzelf. Op deze manier hebben we gister in 12 kilometer al 9 sluizen gehad. En tussendoor vaar je op een heel smal kanaaltje, net een sloot met erlangs een fietspad. Vanavond komt Job, de neef van Joost, om een week mee te varen en te helpen met de sluizen. Erg fijn, want er komen er nog een stuk of honderd.

Slootje varen Slootje varen Slootje varen
Slootje varen Slootje varen Slootje varen
Slootje varen Slootje varen Slootje varen
reageer!
Ilse, 17/7/2010, 10:44

Te koop: Hafskip
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We hebben gezeild wat we wilden zeilen, gezien wat we wilden zien en het is nu hoog tijd om terug te gaan naar het gewone leven. Siebe heeft meer ruimte en vriendjes nodig en Ilse en ik willen graag weer aan het werk. Als we toch weer eens een weekendje of weekje willen zeilen kunnen we de platbodem van mijn ouders lenen. Er is dus eigenlijk geen goede reden om de boot te houden. Maar we zijn erg aan haar gehecht geraakt. Ze is vier jaar lang ons huis geweest en heeft ons op zee in slecht weer altijd een veilig gevoel gegeven. Bovendien is alle techniek na veel werk onderweg nu echt goed in orde. We hebben allerlei redenen proberen te verzinnen om toch niet te verkopen. Van een stukje grond kopen, een kuil graven en de boot daar als soort van huis in zetten tot volledig inpakken in plastic voor onze volgende reis over een jaar of twintig. Maar eigenlijk weten we dat het gewoon het beste voor ons is om te verkopen. Gisteren hebben we de advertentie op het web gezet. Voor de volgende die een droom wil laten uitkomen.

Link: Hafskip op Botenbank
6 reacties
Joost en Ilse, 8/7/2010, 14:20

Lyon
» exacte locatie
Print dit verhaaltje 's Ochtends nog even snel twee stokbroden bij de bakker halen en dan vertrekken we uit Vienne voor de laatste etappe op de Rhone. Men waarschuwde ons dat de stroming op dit stuk heel hard kan zijn en dat je voor de komende dertig kilometer de hele dag moet uittrekken. Verhalen van andere boten die met de motor voluit niet onder een bepaalde brug door kwamen en alle openingen tussen de peilers moesten proberen om degene te vinden waar het net ietsje minder hard tussendoor stroomde. Maar wij blijken geluk te hebben. Er staat niet meer stroming dan wat we op de rest van de Rhone hebben gehad. Nog een laatste sluis en we slaan af naar de rivier de Saone die nauwelijks stroomt. Ineens komen we rond lunchtijd al in Lyon aan. Ook hier kan er weer fraai langs de kade in het centrum van de stad worden afgemeerd. Helemaal veilig schijnt het alleen niet te zijn. Onze buurman in de sluis was hier 's nachts door een stel vandalen losgegooid en op drift geraakt op de rivier. Dat was natuurlijk net pech hebben, maar uit voorzorg leggen we onze boot toch maar met een ketting en slot vast aan de kade.

Lyon Lyon
reageer!
Joost, 7/7/2010, 22:22

Verder de Rhone op
» exacte locatie
Print dit verhaaltje We zijn al een aardig eind de Rhone opgevaren en in Valence aangekomen. Zo=92n 100 km ten zuiden van Lyon. In de laatste sluis zagen we dat we inmiddels ruim 100 meter boven zeeniveau aan het varen zijn. De tegenstroming valt mee maar hoe dichter je in de buurt komt van een sluis hoe harder het stroomt. Die sluizen zijn wel spectaculair, laatst hadden we er een die ons heel snel 20 meter omhoog liet gaan. Moeilijk doen met touwen overpakken zoals we gewend waren in de Nederlandse sluizen hoeft niet, want ze hebben drijvende bolders die met je mee omhoog gaan.

Onderweg loopt Siebe heerlijk rond met zijn zwemvest aan. Ik merk echt dat hij zo geniet van het buiten zijn. Als het =92s middags te heet is maken we een badje voor hem. En elke dag kan hij lopen op de kant. Hier in Valence liggen we aan een rommelige kade met woonboten. Pal in de stad en met een prachtig park aan de deur.

Verder de Rhone op Verder de Rhone op Verder de Rhone op
Verder de Rhone op Verder de Rhone op Verder de Rhone op
Verder de Rhone op Verder de Rhone op Verder de Rhone op
Verder de Rhone op
2 reacties
Ilse, 4/7/2010, 22:21

Mast eraf
» exacte locatie
Print dit verhaaltje Het is een tijdje stil geweest hier op de website. Dat komt vooral omdat er niet zoveel nieuws te vertellen is. We zijn via een aantal plaatsjes langs de kust naar de monding van de Rhone gevaren. Veel stokbrood gegeten en ons erover verwonderd dat bijna alle stadjes en dorpjes hier sfeer uitstralen. Uiteindelijk komen we aan in Port St. Louis. Onze laatste haven met zout water, want we varen binnendoor terug naar Nederland via de Rhone en de Rijn. Hier strijken we ook de mast. De route gaat langs ontelbaar veel bruggen en de meeste zijn veel te laag om met staande mast onderdoor te kunnen. Het strijken vereist veel voorbereiding en ik merk dat ik de procedure enigzins vergeten ben in de tussentijd. Maar uiteindelijk is de hele installatie van buizen, blokken en lijnen klaar voor gebruik. Het daadwerkelijke strijken gaat soepel totdat ik per ongeluk de lijn die ik langzaam vier van de lier laat glippen. Oeps! De mast komt even wat sneller naar beneden, maar gelukkig kan ik hem door de vele blokken redelijk makkelijk met de hand weer stoppen. Foutje, maar hij ligt. Ilse heeft twee beren van Nederlanders gevraagd om even te helpen de mast te verschuiven en hun spierkracht stelt niet teleur.

De volgende dag beginnen we aan de eerste tocht stroomopwaarts op de Rhone. Heel comfortabel zo op de rivier. Geen golven, een enorme zonnetent en veel te zien langs de kant. Siebe vermaakt zich heel goed met kijken naar wat er zoal langs komt. 's Avonds komen we aan in Arles en meren af langs de kade. Weer een erg fraai stadje. We bespreken zelfs of onze volgende boot niet een stijlvolle motorboot moet worden om de rivieren van Europa uitgebreid te verkennen. Niet verder vertellen hoor.

Mast eraf
6 reacties
Joost, 29/6/2010, 15:32

 footer