Vliegende Hollander
Joost, 22/5/2007, 16:00
Eerst was het de windrichting. Daarna vonden we de te hoge golven de schuldigen. Later was het te weinig wind. Teveel wind. Verkeerde zeilen op het verkeerde moment. Verkeerde boot. Te dicht bij de kust. Te ver van de kust. Stroming? Mijn laatste theorie, van gisteren, was dat we in een noordelijke stroming voor de Colombiaanse kust hebben gezeten. In het grote world cruising routes boek stond die niet echt genoemd, maar in een ander boek had ik er iets over gevonden. Goed, nieuwste strategie: alles
doen om naar het westen te komen, weg uit die stroming. Daar zijn we dan de hele dag mee bezig geweest, maar het resultaat viel weer tegen. Waar deze op zou moeten houden bestond hij nog steeds. Dan vallen je ineens in die boeken ook woordjes op als "the current NORMALLY bla bla bla". Vannacht bij het wisselen van de wacht was het zelfs zo erg dat we, na maar weer eens over de andere boeg te zijn gaan varen, we exact dezelfde richting opgingen als waar we vandaan kwamen! Ilse had het over de Vliegende
Hollander. En het lijkt waar, we mogen gewoon geen haven meer aandoen en zijn gedoemd tot eeuwig op zee rondzwalken. Wat echt irritant is, is de GPS. Dat apparaat geeft continu aan wat voor slechte koers we maken en dat we absoluut niet dichter bij de Galapagos komen. Soms kliert ie je dan een beetje door net wat gunstiger aan te geven voor een half uurtje. En als je daar dan blij van bent geworden doet ie daarna weer het tegenovergestelde. Niet grappig. Vannacht heb ik het apparaat op klokmodus
gezet. Alleen de tijd is dan zichtbaar en de rest hoef ik even niet te weten. Volgende keer gaat ie misschien wel helemaal uit, ook geen tijd meer. Ik heb de MP3 speler gevuld met liedjes die me doen denken aan dingen. Zoals Aischa van Cheb Khaled (met zeven personen in een oude Mercedes taxi tussen de kaktussen door scheuren in de Marokkaanse woestijn), Black Velvet van Allanah Myles (dansfeestje groep 8 waar ik uiteraard niet ging dansen maar met de drive-in DJ over zijn apparatuur praten), Egelantier
(met 17 knopen in een megacatamaran naar London zeilen) en ook de Vlieger, maar dat maak ik liever niet openbaar. Zo, volume op een serieus niveau en het is allemaal wel goed met die koers.